Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ami a közvetlen eredetet illeti, magyar irányzatról van szó. A gyülekezet alapítója Németh Sándor. Elõbb katolikus volt, teológiát is tanult, majd a reformátusok között elmondása szerint megkapta a "Szentlélek keresztségét. 1978- ban újra felvette a vízkeresztséget. 1979-tõl önálló imacsoportot szervezett. A csoport tagjai eleinte az Isten gyülekezete elnevezésû közösségen belül tevékenykedtek, majd a nyíregyházi alapítású, metodista jellegû Magyarországi Evangéliumi Testvérközösséggel és külföldi szabadkeresztény közösségekkel kerestek kapcsolatot, végül 1989 májusában nyerték el a törvényes elismerést. Kiadványaikból kiderül, hogy a külföldi újpünkösdista mozgalommal állnak rokonságban.
Elfogadják a Szentháromságot, az Ige örök létezését, s hogy a
Szentlélek isteni személy, de utóbbit Szent Szellemnek
nevezik. Németh szerint a Szent Szellem Máriában isteni magot
helyezett el (vajon ezt a mítoszok elképzelései szerint kell érteni?!),
amibõl az ember-Jézus született, épp ezért Mária nem volt istenszülõ, csak
emberszülõ.A gyülekezet (babiloni eredetû) bálványimádásnak tekinti
"Mária és kisjézuska" kultuszát, ugyanígy az eucharisztiát
és a szentek tiszteletét is.
A Szentírás központi
jelentõségû náluk, azonban sajátos, szektás biblia- értelmezéssel
dolgoznak. Nem az eredeti szövegre kiváncsiak, vagy arra,
hogy mit is akart mondani az õsegyház, hanem azt keresik, személy szerint
mit mond nekik az Írás.Mintha a tévedhetetlenség a hallgatóra, az
értelmevonatkozna. Pedig a sugalmazás a szent írókra érvényes
(vö. 2 Tim 3.16). Az egyéni átértelmezés már egyfajta új evangéliumot
feltételez, ami szent Pál szerint lehetetlen (vö. Gal 1,9), s az egyéni
találgatások végeláthatatlan zsákutcájába viszi az igehirdetést.
Mennyiben
keresztények? Mível elfogadják a Szentháromságot,
keresztény-félék. Ugyanakkor, bár meg van náluk a Szentháromság
nevére történõ keresztség, ennek jelentõségét elhomályosítja náluk a
Szent1élek keresztsége", az eucharisztiát pedig
bálványimádásnak tekíntík, így még az a két szentség ís, amely megmaradt
a reformáció közösségeiben, náluk az is háttérbe szorul, a pünkösdi elem
hangsúlyozásával egyensúlyvesztés következík be.
Mit mondanak a Katolikus
Egyházról? A gyülekezet a maga létét a történelmi egyházak, fõ1eg a Katolikus
Egyház elleni kritikával kívánja megalapozni, utóbbit a Jehowa Tanúi mintájára
egyenesen Babilonnak, "a paráznák anyjának" titulálja.
(Jel 17,6-ra hivatkozva, ami a szentírási hely abszolút
félreértelmezése).
A gyülekezet
saját tagjait prófétáknak és szenteknek, az iidvösség várományosainak tekinti,
épp ezért van az, hogy nem hajlandó párbeszédet kezdeni más,
úgymond bûnös közösségekkel, akiknek sorsa szerintük a
kárhozat.Valójában lsten Szent Pál szerint "azt akarja, hogy minden ember
üdvözüljön" (1Tim. 2,4), tehát egyetlen közösség sem zárhat ki másokat az
üdvösségbõl.
Nincs új a nap alatt. A
nesztoriánus eretnekség a Kr.u. az V. században ugyanígy tagadta
Mária istenszülõi méltóságát, és (bár elfogadta az Igét mint 2.
isteni személyt) tagadta az Ige megtestesülését és Krisztus isteni
mivoltát. Ez tér most vissza. Úgy látszik, ebben a kérdésben
a gyülekezet számára már nem kiindulópont a Szentírás, pedig abban
ezt olvassuk: "az Ige testté lett" (Jnl, 14). S
mivel a Fiú, az Ige a megtestesülés után is Ige maradt, a kalcedoni
zsinat (451) joggal mondta azt, hogy az Ige az isteni és az emberi természetet
egyetlen személyi egységbe ölelte.
Szót érdemel
a Szent Szellem emlegetése is. Ez a szóváltoztatás ma, a
"szellem-hit" (a spiritizmus) korában nem szerencsés: egyeseket
könnyen vezethet a Szentlélek isteni személy voltának megkérdõjelezéséhez.
De tegyük félre az
elnevezés kérdését. Tévesen fogják fel a Szentlélek szerepét is.
Vajon az Úr Jézus a Szentlelket nem azért adta a tanítványoknak, hogy
alakítsák, gyógyítgassák, építsék a közösséget (vö. Jn 20,22)'? A lelki adományok
"egyediesítése", magánkiváltsággá formlálása semmiképp sem Krisztus
elgondolása.
Ami Máriát illeti,
az Igének adott emberi testet (ha egyszer az Ige testesült meg),
tehát az Efezusi Zsinat joggal nevezte Istenszülõnek.
Egyébként már maga a rokona, Erzsébet is "Uramnak
anyja"-ként emlegeti, az Ur kifejezés pedig Istennek jár ki a bibliában.
Az Ur Jézus Jánossal együtt valamennyiünket Mária fiaivá tett. (vö.
Jn 19,26), joggal szeretjük és tiszteljük tehát.A Mária-tiszteletnek lehetnek
túlzásai, de a Katolikus Egyház Szûzanyát sohasem tekintette istennõnek és soha
sem imádta.
Az egyház ugyanígy
sohasem imádta a szenteket sem, még kevésbé képeiket. A szentek példaképeink az
üdvösség felé vezetõ úton.Szent Pál szerint a szeretet az
örökéletben is megmarad. (vö. 1Kor 13,8), ez érteti meg, hogy az üdvözültek
sorsközösségben maradnak velünk, s ezt fejezzük ki azzal, hogy megszólítjuk
õket, szeretetüket, közbenjárásukat kérjük.
Németh
Sándor azt írja: "Üdvözítõ Egyház nincs. Az üdvösség a Jézus
Krisztussal a Szentlélek által megvalósuló személyes
kapcsolat gyümölcse". (Új Exodus 1/33) Azonnal
felvetõdik a kérdés: ha nincs szükség az egyházra, mint közvetítõ
eszközre, akkor miért alapított Krisztus egyházat, (vö.Mt.16,18), miért adott
nekik lelki hatalmat?
A katolikus
egyház és Babilon azonosítása tévedésen alapszik, hiszen a
Jelenések könyve a pogány római birodalmat illette efféle
jelzõkkel. A 2000 éves egyház tagjainak lehettek,
voltak is hibái, ebbõl azonban nem következik, hogy az egyház
egésze bûnös. Krisztus megígérte egyházának, hogy vele marad a
világ végezetéig. (vö.Mt.28,20), s hogy a "pokol kapui sem vesznek erõt
rajta" (Mt.16,18), vagyis az egyház sohasem válhat nem egyházzá, ahogy azt
a gyülekezet feltételezi.Krisztusnak ezt az ígéretét épp olyan komolyan
kell vennünk, mint mondjuk világvége-elõrejelzéseit. Emellett persze örökös
feladat marad számunkra a bûnbánat és a megújulás.
A gyülekezet
öntömjénezése nem új a nap alatt. A farizeizmus visszatérése,
másrészt a katarista mozgalmak felújítása (a katharosz, tiszta görög
szóból). Pedig Jézus világosan megmondta: "Aki magát felmagasztalja,
azt megalázzák". (Mt.23,12).
A gyülekezet új
keresztény életstílust: örömöt, bõvelkedést, sikert, gazdagságot hirdet, ezért
is vet be minden élménykeltõ eszközt: éneket, zenét, táncot, extázist. Az
evangélium tényleg örömhír, helye lehet az élménykeresés új, akár modern
formáinak is. A keresztény istentisztelet központjának azonban
mégis a szentmisének kell maradnia, hiszen Krisztus önmagát adta tiszta
áldozatul Istennek. (Zsid. 9,14).
A rendkívüli
adományoknak (karizmáknak) fontos szerepe lehet a keresztény életben,
mégsem feledhetjük: Szent Pál szerint a legfõbb adomány a szeretet (1 Kor 12,31
amihez a napi élet prózai terheinek a felvállalása is hozzá tartozik.
A gyülekezet
önmaga igazolására látványos gyógyításokra, ördögûzésekre hivatkozik.
Pedig egy-egy jel még nem bizonyítek, az evangélium szerint az
álkrisztusok is "jeleket visznek végbe" (Mt 13,22). Mindenesetre,
a jeleket követelõk (Mt 12,39) elfeledkeznek
arról, hogy Krisztusnál a gyógyítás nem öncél,
hanem Isten szeretetének és uralmának jele (Lk.
11,20), amely nem választható el a keresztény élet egészétõl.
A gyülekezet a
betegséget Isten büntetésének, a gyógyulást a Szentlélek jelének tekinti.
Pedig a betegség elfogadása is benne van Isten terveiben. Egészség
(vagy akár mindenféle evilági bõvelkedés) és áldás ill. betegség és
bûn azonosítása ószövetségi felfogást tükröz. Jézus elveti ezt az
egyenlõségjelet (vö. azt mondja a vakonszületettrõl: "Nem vétkezett,
sem õ, sem pedig szülei", Jn 9,2), a javakban bõvelkedést
pedig egyenesen evangelium-ellenesnek tekinti (vö. Lk 12,21 ).
Magyar szektáról lévén
szó, csak a hazai létszámról találgathatunk, mivel õk akarattal nagyobbra
taksálják magukat, ezért a szakirodalom öt és harmincezer közöttire teszi a
számukat.
Térítési módszerük az,
hogy iskolákon, kollégiumokban leszólítják a fiatalokat. A "jó
ügy" érdekében a "hitgyülis" fiatalok nem riadnak vissza egy
kis flörtöléstõl sem. A nagy egyházak, fõleg a Katolikus Egyház
tagjaira vetik ki hálójukat, legfõbb módszerük annak lejáratása, s valamiféle
feltételeket nem követõ hit lehetõségének felvillantása
Magyar Bertalan a
következõket írja róluk az Új Magyarország 1997. VII. 12-i számában:
A gyülekezet
vezetõ lelkésze "A nyelv hatalma" címû sorozatban oly
körmönfont bõbeszédûséggel fejti ki elvakult Róma-ellenességét, hogy
írásait, noha a belõlük áradó gyûlölet szinte perzseli az olvasót,
érdemes komoly teológiai háttérrel elemezni. Még ennél is figyelemre méltóbb
azok a passzusok, amelyekben a nagyívû teológiai fejtegetés hirtelen
nyílt és aktuális politikai propagandává csap át.
Dienes
Erzsébet 1997 július 23-án ugyancsak az Új Magyarországban írja:
A keresztény vallásokkal és általában a magyarsággal szemben
oly mértékû gyûlölettel szembesültem náluk, amit a Göncz-törvény paragrafusai
alapján hivatalosan is számon kellene kérni.
Ha csak a Hit
Gyülekezete által kiadott, és Hack Péter által lektorált, Pat Robertson: Az új
világrend címû könyvük került volna a kezembe, magam is elhinném, hogy a felekezet
"Jézus Krisztus evangéliumát" hirdeti. Ennek ellenére
meggyõzódésem, hogy a parlamentbe került "hívek" pontosan a
könyvben leírt Isten és emberellenes világrend megvalósításának érdekében
munkálkodnak.
A fentiekbõl
is látható, hogy mennyire egyoldalú, politikai célzatú alapítás ez a
gyülekezet, amelynek mûködése és megítélése nagyon sok gondot és problémát vet
fel, de az tisztán látszik, hogy elüt a szektáktól, azt is mondhatni, hogy még
a szektáknál is szektásabb, semmi köze se Jézushoz se a Szentlélekhez, se
Istenhez, se a hithez, hanem nagyon is evilági célok mozgatják õket.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!