Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A metodisták...
A metodizmus eredetileg az anglikán egyház szektája.A methodosz, útirány, módszer
görög szóból származik. A metodizmus önmagát tökéletesnek tekintõ
keresztény közösség kialakítását jelenti, amit
perfekcionizmusnak nevezünk. A
perfekcionizmus távolabbi gyökerei az õsegyház korába vezetnek vissza. A
montanisták és donatisták azt vallották, hogy az ember tökéletesen
gyõzhet a bûn fölött, egyesek túlléphetnek a hívõk
megszokott szintjén
s a tökéletesek közösségét hozhatják létre. Az õsegyház ezt
az utat -mint túlzást- elvetette.
Ugyanez a gondolat az újkor hajnalán jelentkezett ismét. Az újfajta
tökéletességre-törekvés megfogalmazásához a történelmi körülmények
vezettek el. Az angol vallásos életben a XVII. sz. végén általános volt a
hanyatlás. A teológia túlzottan észimádó (racionalisa) volt, a mûveltebb
rétegek a miszticizmusba, a
szabadkõmûvességbe és azokkultizmusba menekültek.
John Wesley (1703-1791) és George White-field
vállalkoztak arra, hogy
új, radikális lelkiirányzatot teremtenek. Oxfordi diákkorukban
néhány iskolatársukkal szövetkeztek a bensõséges, tevékeny
vallásos élet "módszeres"
ápolására. A metodista név elõbb gúnynevük volt, késõbb
tudatosan vállalják fel. Eljutnak a
tudatos megtérés gondolatáig, és a megtérést kezdik hirdetni
másoknak is üdvösség és kárhozat hatalmas erejû
szembeállításával.
Az anglikán klérus bizalmatlan velük szemben,
kiszorulnak a templomokból, vándorprédikátorokként, Isten szabad
ege alatt hirdetik az igét. Nagy tömegeket gyüjtenek maguk köré. Kettejük
közt ellentét támad a predestináció,
az elõre elrendelés kérdésében (melyet Wesley nem fogad el). S bár Whitefield a hathatósabb
igehirdetõ, Wesley hatása mégis maradandóbbnak bizonyul,
mivel társa hamar meghal, Wesley pedig 88 éves kort ér el. A metodizmus õt
tekinti szellemi atyjának. A XVIII sz. végére kiszakadt az anglikán államegyházból, a XIX. században már 8
milliós taglétszáma van. A "revivar', az ébredési hullámok egész
sora indul a szekta hatására,
elõbb az anglikán, majd a többi protestáns közösségben is, elõbb csak Angliában, késõbb Amerikában és Európa-szerte
(vö. pünkösdisták). Nevükhöz f
ûzõdik Angliában a XIX. sz. elején a biblia terjesztés, valamint a rabszolgakereskedés teljes eltörlése. A
metodizmusnak része van abban is,
hogy az Egyesült Államokban is sor került utóbbira.
Amerikában a metodizmus mint "hétköznapi kereszténység",
hódított, jelszavai ezek voltak:
tapasztalás és tökéletesség. A megtérésre szólító igehirdetést gyakran extázis,
elragadottság kísérte. Elõbb New York, majd Ohio lett a metodista megszentelõdési
teológia központja. Itt mûködött Charles G. Finney (1792-1875) és Asa Mahan,
Finney bûnbánat és megszentelõdés eleméhez társadalomkritikai szempontot is
kapcsolt. Református szerzõk úgy látják, a felrázó, ébresztõ hatáson túl a
metodizmus határozott érdeme a tevékeny szociális munka.
Felfogásuk egyezik a történelmi egyházak felfogásával. Újdonságot
jelent viszont a Szentlélekrõl kialakított felfogásuk. Már Wesley is
vallotta, hogy a megszentelõdés
a Szentlélek mûve, beszélt lélek-keresztségrõl, Finney szerint
a lélek-keresztséget a Szentlélek hatalomkinyilvánításai kísérik. T
.C. Upham 1843-ban a Wesley-i szellemi örökségnek azt az oldalát emelte ki, hogy a megszentelõdés
misztikus értelemben Istenben való részesedés. W.E. Boardman ehelyett a
reformáció megszentelõdés-tanítását idézi fel: az ember hit által válik megigazulttá.
A hit legfõbb mércéjének tekintik (sola Scriptura). Viszont hajlanak
arra, hogy ne a szöveg eredeti üzenetét keressék, hanem azt, mit
mond az igehirdetõnek vagy a hallgatónak épp abban a pillanatban. Így végsõ
soron azt feltételezik, hogya
Szentlélek nem "akkor és ott", hanem "itt és most" hozzájuk szól tévedhetetlen erõvel. Más
szóval, annak ellenére, hogy nem fogadják
el a tanítóhivatal létét, valójában saját szavuknak tévedhetetlenséget
követelnek. Elfogadják a Szentháromságot és a nevére történõ keresztséget,
ennek alapján keresztényeknek tekinthetõk.
Úgy látják, Krisztus egyháza nem lelhetõ fel benne. A többi
hagyományos keresztény közösséget is elvetik. Ugyanakkor
egész sor protestáns közösség,
szekta kialkulásában van szerepük. Angliában, Németországban, s általában Európában a megszentelõdés
- mozgalomban a Krisztusra mutató (krisztológiai) elem került elõtérbe, a
szentlelkes elem rovására. A pneumatológiai (szentlelkes)
vonást inkább a pünkösdista és karizmatikus mozgalmak vitték tovább. A
szabadegyházak metodista hatásra alakultak ki Németországban a XIX. században. Az üdvösség kérdésében a metodizmus a hagyományos keresztény
tanítást vallja, azonban nagy hangsúlyt helyez arra a gondolatra, hogy
"Isten országa
köztünk van... A megszentelõdést és a szociális tevékenységet
egyenesen úgy tekinti, hogy az Krisztus királyságának megvalósulását jelzi.
Ez az új hangsúly Wesley megszentelõdéss-elméletébõl következik. Igazában véve
ebben a kérdésben Wesley erõsen eltér a többi reformátortól. Olyan mesterekre
hivatkozik, mint Bonaventura, Eckhart mester, Simeon, a Teológus, akiktõl örökli azt a gondolatot,
hogy a lélek hét fokozaton át jut el Istenhez. Vallja, hogy a bûnbocsánatot megszentelõdés
követi, a szentség pedig nem más számára - 2Pét 1,4 alapján-, mint az isteni
természetbõl való
részesedés. (Hasonló kiindulópontok alapján jutott el a keleti egyház a megistenülés gondolatáig.) A
szentséget nem erkölcsi, hanem vallási tartalmúnak látja.
Felfogása nagy hatást gyakorolt a XIX.-XX. századi megszentelõdési
mozgalmakra.
A metodisták úgy vélik, a sugalmazás nemcsak a Szentírás szerzõire,
hanem közösségük tagjainak
igehirdetésére is érvényes. A Katolikus Egyház szerint csak a Szentírás és az
apostolok közösségére épülõ tanítóhivatal (a püspökök testülete) rendelkezik
tévedhetetlenséggel.
Hogy a karitatív tevékenység már Isten országának
megvalósulása lenne, ezt
református szerzõk is kérdõre vonják (igaz, annak alapján, hogy nem ismerik el a cselekedet érdemszerzõ
voltát), de a Szentírás is világossá teszi: Isten országa nem csak köztünklévõ,
de "eljövendõ is. Az egyháztörténet is tanúsítja, mindig baj, ha egyesek
úgy vélik, az egyház azonos Isten országával (ld. a triumfalista,
diadalmaskodni vágyó egyházkép).
A Wesley-féle megszentelõdés-elmélet alapján a metodizmusra az
elittudat jellemzõ. Épp ezzel lett a szektás lelkület mintája.
A szektás közösség csak önmagát tekinti üdvözítõnek, minden más
keresztény közösséget tévelygõnek
ítél. Ez másszóval az ökumenizmus hiányát is jelenti. Mintha csak a farizeus szavát hallanánk
itt: "Hálát adok neked, Isten, hogy nem vagyok olyan, mint a többi ember" (Lk 1 8, 1 1). Pedig senkinek
sincs joga pálcát törnie
mások felett. A Katolikus Egyház a II. Vatikáni zsinaton úgy fogalmazott: "szentek és bûnösök
egyháza" vagyunk. Tudatában vagyunk tehát gyarlóságainknak. Ugyanakkor azt is tudjuk: a bûnbánat eszközeit is
kezünkbe adta Krisztus. Nem helyes
tehát az önsajnálat és a reménytelenség sem.
A metodisták legkifogásolhatóbb vonása, hogy csak önmagukat
tekintik tökéletes keresztényeknek. Pedig a tökéletesség
vágya, a lélek-keresztség, az extázis, a rendkívüli jelek keresése -akárcsak a
többi, pünkösdista, szabadkeresztény közösség esetében- önzõvé, hiúvá
teheti a lelket. Ez a fajta
lelkiség nem közösségben, egyházban, hanem egyedi tökéletességben gondolkodik,
ez pedig ellentmond Krisztus szándékának, aki egyházat,
szeretetközösséget akart létrehozni. Ahol az egyedi tökéletesség a
cél, ott még az irgalmasság gyakorlása is csupán az egyén
kiteljesedését szolgálja.
Szerte a világon 35 millióan, Magyarországon mintegy kétezerötszázan vannak. A többi szektához hasonló
módszerekkel: a biblia tanulmányozására, ifjúsági foglalkozásokra hívnak,
kiadványokat adnak kézbe, sõt nem riadnak vissza a jehovásoktól
kölcsönzött módszerektõl sem: be-becsengetnek lakóházakba, leszólítják a
járókelõket.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!