Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Az újkori spiritizmus megalapítói: Emmanuel
Swedenborg (+1772), Allan Kardec, eredetileg Hyppolithe Rivail (+1869)
és Davis A. Jackson. Kardec több mint száz éve írt mûve: A szellem könyve.
Állítása szerint a könyv azokat a tanításokat tartalmazza, amelyeket
maguk a szellemek adtak a spiritiszta tan és a halál utáni
élet alapelveivel kapcsolatban. Táblázatot is közöl, amely bemutatja, hányféle
módon lehet a szellemekkel kapcsolatra lépni. Tanítása gyökeresen
keresztény-ellenes. A spiritizmus egyik mai mestere G. di Simone
parapszichológus, aki Párbeszéd az X-dimenzióval c. könyvében valamiféle
"igen nagy fejlettségû szellem"-tõl nyert állítólagos
közlésekre hivatkozik. A szellem-hit mai, századeleji formájában
sok tekintetben érintkezik a New Age különbözõ irányzataival, a
Krisna-hittel és a sátánizmussal is. Az irányzat felhasználja a
parapszichológia területét (vö. para jelenségek, ti. a megszokottól
eltérõ jelenségek), a tudományos fantasztikus irodalom termékeit.
A spiritiszta tan szerint az ember három részbõl tevõdik
össze: anyagból (vagyis az állatokéhoz hasonló
testbõl), anyagtalan lélekbõl s a kettõ közt kapcsolatot létesítõ ún. perispiritusból. Úgy vélik, ez
utóbbi az ember halálakor
megmarad és a léleknek éteri, légies testet biztosít. A testben élõk
számára ez láthatatlan, de spiritiszta megjelenésekben észlelhetõvé válik
(vö. ektoplazma). Többféle szellemet feltételeznek:
felsõbbrendû, alsóbbrendû, legalsóbbrendû és egészen
gonosz szellemeket, amelyek miközben emberi testbe reinkamálódnak -folytonosan
fejlõdnek. Kapcsolatra léphetnek földi emberekkel, akár saját
akaratukból, akár médiumok, közvetítõk révén.
A spiritiszták legtöbb csoportja hisz ugyan Istenben, elfogadják
Jézusnak mint nagy tanítónak a létét, de tagadják
istenségét, a megváltást, a Szentlelket,
egyáltalán, a Szentháromságot. A lelkeknek önálló (örök) létet
tulajdonítanak így azoknak -felfogásuk szerint- nincs szükségük
teremtõre és fenntartóra. Szivesen vonnak párhuzamot tanításuk és a
bibliának azon részei között,
amelyek az ember halhatatlanságára, örök életére utalnak, de ezeket a
helyeket kiszakít ják összefüggéseikbõl, amellett a Szentírást valamiféle
alsóbbrendû, gyerekes tanításnak tekintik és nem isteni kinyilatkoztatásnak. Igazában
véve egymás mûveire hivatkoznak, így a spiritizmus egyes rétegei végsõ soron
körkörösen egymásra épülnek.
Tudományosan senki nem igazolta állítólagos "tapasztalásaikat".
Semmiképpen sem. Felfogásuk nem is annyira "kereszténység
utáni", mint ahogy õk állítják, hanem sokkal inkáb kereszténység
elõtti, hiszen régebbi vallási
tudatformák világába nyúlnak vissza, és keresztényellenes is.
Mit mondanak a Katolikus Egyházról? A spiritizmus a kereszténység,
és fõleg a Katolikus Egyház
csõdjét hirdeti, és minden eszközzel harcol is a hagyományos vallás kihalásáért.
Ennyiben egy cipõben jár a materializmussal, így a
marxizmussal is, amely szintén a vallás kihalását helyezte kilátásba, még ha anyagelvû alapon is.
A spiritizmus beszél ugyan a lélek halhatatlanságáról, sõt örök létérõl,
de ezt a továbbélést nem
tekinti üdvösségnek, már csak azért sem, mert Isten létét sem fogadja el, aki üdvözíthetné
az embert. A továbbélés módját inkább reinkarnációs
séma szerint gondolja el, hogy ti. a lelkek idõnként újra
visszatérnek, majd ismét kilépnek a testbõl. A keresztény felfogás -a
"kezdetek" oldala felõl- nem tekinti öröknek a lelkeket,
másrészt nem
egyszerûen a lélek halhatatlanságát hirdeti, hanem az egész
ember célbaérését, ami elválaszthatatlan Krisztus mûvétõl és
amely Isten ajándéka. 1.Ami a spiritizmus ideológiai alapját -a szellemek
" örök voltát"- illeti, a Szentírás szerint egyedül
Isten örök: az örökkévalóság királya (1. Tim. 1,17),
Isten az eget, a földet (Ter. 1,1) s így az angyalokat
is a világgal együtt teremtette, az ember pedig a
testével együtt kapja a lélek "lehelletét" (vö. Ter 2,7).
Minden egyes ember
külön-külön is Isten képmása (Ter 1,27), az emberi méltósággal nem
fér össze, hogy alélek más-más testet öltsön fel.
2.A spiritizmus és az okkultizmus bizonyos formáiban a
szellemek nem személyes
valóságok, hanem személytelen õserõk, esetleg a kozmosz, a világ-egész megnyilvánulási
formái. Számos természetgyógyász hivatkozik ilyenfajta kozmikus erõkre. -
Ez a felfogás a lelket
és szellemet az anyag, esetleg az anyagi energia mintájára képzeli el. A két létsíkot pedig nem
lehet összekeverni. Az anyagvilág elgondolások-törvények hordozója, ami
személyes programozót feltételez, éppúgy, ahogy az emberi kultúra az
ember elgondolását és szabad döntését tükrözi. A végsõ ok nem
lehet kisebb, mint teremtménye,
az ember. A világ mögött nem személytelen szellemek, hanem a világon
kívül álló Személyes Isten áll!
3.Isten szava világosan és határozottan tiltja a spiritizmust:
"Ne adjon köztetek senki, aki... bûbájosságot ûz,
szellemet vagy lelket kérdez, halottakat idéz. Aki ilyet tesz, útálat
tárgya az Úr szemében." (Más. Törv. 18,9-13) Veszélyes játék: számos ember
jutott el akár egyetlen spiritiszta szeánszon való részvétel
után is pszichiátriai kezelésre,
igen sokaknál a feloldhatatlan félelem lesz a "fa" "gyümölcse".
Azon
állításaikkal, hogy "megszólaltatják"a halottakat. Valójában nincs
szó szellemek jelentkezésérõl. A
"médiumok" e világ üzenetét közvetítik. A halottlátó" az elhunyt
hozzátartozójának emlékképeibõl rakja össze "ismereteit".
Keresztény felfogás szerint a halállal a meghalt ember végképp kiszakad
ebbõl a világból, transzcendens, világfölötti létrendbe lép át: ott "az Úrral leszünk"
(1. Tesz. 4,17). Egyedül Krisztus tért vissza a holtak közül (1.Tessz. 4,14). Semmiféle olyan
"channeling" (csatorna) nincs a túlvilágra, mint amirõl a modern spiritizmus (fõleg már a New
Age, az Új Korszak ideológiája)
beszél. Tegyük hozzá: még ha jelentkezhetnének is a túlvilágon lévõk
akkor is méltatlan lenne hozzájuk, hogy egyesek szórakoztatására, mintegy "viccbõl" csak úgy
pórázon "elrángassák" õket. Mindez nem fér össze sem a halottak, sem
az élõk emberi méltóságával.
A Katolikus Egyház mindig tiltotta a spiritiszta szeánszokon való részvételt.
Legutóbb a Hittani Kongregáció 1917. ápr. 24- iki döntésével, amelyet akkor XV.
Benedek pápa is megerõsített. Úgy tûnik, az újabb századforduló ugyanazok elé a
kihívások elé állította egyházunkat, mint az elõzõ.
Világszerte százezren, hazánkban mintegy százan lehetnek. A spiritiszták
nagy példányszámban terjesztik az olyan sci-fi irodalmat, amely ufókról,
átalakulni képes szellemekrõl, szellemek visszatérésérõl mesél.
megkörnyékezik a gyászolókat, akik szeretnének valamit tudni eltávozott
szeretteikrõl. Az élet nehézségeibe belefáradt embereknek- fõként
"magasabbrendû" tudásra szomjazó értelmiségieknek, a közép és felsõbb
társadalmi rétegek tagjainak különleges kikapcsolódást, extázist,
transzállapotot igérnek, ami valóságos ópiumként hat a lelkekre.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!