Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egy amerikai bíró, William Miller a múlt század elején számításokat próbált
végezni a végítélet idõpontjára, s azt
1844. március 21-ére helyezte. Számítása nem vált be,
de sajátos, végidõt váró közösséget sikerült kialakítania. Gondolatait a White házaspár
(James és Ellen Gould White) szõtte tovább. Valójában õk a szekta alapítói, amely 1863-ban vette
fel az adventista nevet (az adventus Domini, Úrjövet latin szóból).
A jövendölés további módosításával a szekta
hatalmas táborra tett szert. Életszabályaikhoz tartozik, hogy vallási életük középpontjába a szombat
került (vö. A Hetedik Nap Adventistái). A szombat számukra
nemcsak az Úr napja, de a bibliaolvasás napja is. Nagy hangsúlyt kap
náluk a beteglátogatás, az ifjúsági, az oktató és a szociális-karitatív munka. Igen sok aszkétikus elõírásuk van:
nemcsak az alkohol
és a dohányzás, de a disznóhús is tilos számukra, vegetariánus
koszt ajánlott, ennek
érdekében vendéglõket tartanak fenn. Lemondanak
minden fényûzésrõl, ékszerrõl,
szórakozásról. Anyagi forrásuk a tized, erre minden tag szigorúan kötelezve van.
Mit tartanak Jézusról? Isten-eszméjük és Jézus Krisztusról adott tanításuk
az Egyházak Világtanácsa elveinek megfelelõ. Külön is hangsúlyozzák,
hogy a megváltást Krisztus
valósította meg, teljesen ingyenes ajándék számunkra.
Hogyan fogadják a Szentírást? A reformáció egyházaihoz
hasonlóan a Szentírást
tekintik a hit egyedüli mércéjének (sola Scriptura), ugyanakkor a biblia értelmezésében E.G.
White asszony gondolatait tekintik irányadónak, aki a
következõ, "Istentõl kapott" felhatalmazásra hivatkozik: "Aki
elveti azokat a
tanúságokat, amelyeket neked adtam, nem téged, hanem engem, a te Uradat veti meg"
(Thstimonies of the Church, 5. kötet, 668. o.). Kiindulópont juk az Ószövetség, épp ennek jele a szombatos jelleg.
Mennyiben keresztények? Elfogadják a Szentháromság nevére történõ keresztséget, így keresztényeknek tekinthetõk,
de az "evangéliumi szabadegyházak" vagy
"szabadkeresztények" más csoportjaihoz hasonlóan csak a 16. életév után, alámerítkezéssel
keresztelkednek. A szektától való elpártolás és visszatérés esetén a
keresztséget megismétlik.Ez másszóval annyit jelent, hogy nem az isteni kegyelemtõl függõ, tárgyi ténynek, hanem az
ember döntésétõl függõ, alanyi mozzanatnak tekintik a kegyelmi
állapotot. A szekta - más
keresztény jellegû szektákhoz hasonlóan legfõbb ellenfelének éppen a Katolikus Egyházat
tekinti. A Jehowa Tanúihoz hasonlóan "Babilonnak" nevezi,
amely "lebukott", a Jelenések könyve értelmében. A Jel.
14,9-ben szereplõ "vadállat" szerintük a pápaság, mivel a
vasárnap ünneplését elõírta. Akik szombat helyett a vasárnapot ünneplik, azok a
"vadállat jelét" hordják, tagjaiknak tehát meg kell szabadulniuk a
vadállat jelétõl.
Közösségüket egyházként (sõt Krisztus igaz egyházaként)
értelmezik, melynek küldetése,
hogy teljesítse mindazt, ami a Jel.14,6-11-ben szerepel. Úgy vélik ti., Miller fellépése jelenti az
elsõ angyal szózatát, s ezzel kezdõdött el a végítélet hosszúra nyúlt
folyamata.
Szervezetük szorosan kiépített. Közösségeik élén
bizottság áll, annak élén
a "legöregebb" (vö. a presbiter, áldozópap a Katolikus Egyházban),
aki adventista szabályok szerint történt "felszentelés" után vezeti a
keresztség és a szent lakoma szertartását. Ami utóbbit
illeti, kovásztalan kenyérrel és szõlõlével mutatják be, s úgy
tekintik, mint Krisztus haláláról és feltámadásáról való megemlékezést, bûneik
bocsánatára. A lakomához - az utolsó vacsorához híven - lábmosás is
kapcsolódik. Kifejezetten az üdvösség, Krisztus második eljövetele jelenti a szekta központi
tanítását. Miller Dániel 8,14-et vette alapul: ,,2300 éjjel és nappal telik
el, míg a templom megtisztul". Napok helyett éveket vett, kiindulópontnak
pedig az új templom építését választotta (Kr. e. 457.). Ezzel a
szektás bibliaértelmezés sajátos tipusát teremtette meg:
kisértetiesen hasonló megoldást alkalmaznak a Jehowa Tanúi és mások. Az 1844-es
csalódást utódai úgy próbálták feloldani, hogy White kijelentette: Miller számításai csak az Úr Jézus mennyei
életére érvényesek: az adott idõpontban lépett be a Szentek Szentjébe,
hogy befejezze a kiengesztelést, s ezzel a vizsgáló bíróság elkezdte munkáját,
melynek lényege, hogy az elsõ embertõl kezdve a ma élõkig mindenkirõl
összegyüjtenek minden adatot, ezeket könyv- be foglalják és Isten
jelenlétében átvizsgálják.
White-ék szerint Krisztus ténylegesen csak akkor jelenik majd meg, amikor ez a
vizsgálat befejezõdik, s akkor 1000 éves uralma folyamán
végrehajtja az ítéletet. Ami az örökélet tartalmát illeti, az
adventisták elvetik a
lélek halhatatlanságát, a halált elalvásnak, elszenderésnek tekintik, ami után
a végítélet, azután pedig nem földi paradicsom következik (vö. jehovisták), hanem új ég és új föld.
Ami a vég idõ idõpontját illeti, az efféle számítgatásoknak legfõbb gyöngéje -
épp a Szentírás alapján -, hogy elfeledkeznek az Úr Jézus tanításáról: "Azt a napot és azt az
órát... a Fiú sem ismeri" (Mt 24,36). Világos dolog: Krisztusnak nem állt szándékában gúzsba
kötni az emberi alkotókedvet a végidõ
idópontjának közlésével, amely mintegy Damoklész kardjaként lebegne
fölöttünk.
Akárcsak Jehowa tanúi számításai esetében, itt is logikátlan: miért
éppen valamilyen ószövetségi esemény alapján kellene
kiszámolni Krisztus második eljövetelének idõpontját. Millerék szabályos
számzsonglõrködést hajtanak
végre, kényükre-kedvükre bánnak a bibliai jövendölésekkel,
aminek egyetlen célja, hogy saját korukhoz
jussanak el. Mindenesetre, az élet nem igazolta számítgatásaikat. Természetesen, a White
által emlegetett "vizsgálatról" sem tud maga
a Szentírás sem, nem beszélve arról, hogy a "szíveket és veséket vizsgáló", mindenható
Istennek nincs szüksége vizsgálóbizottságra, mint ahogy idõre sem a lelkek
"átvilágítására".
Az ezeréves birodalom emlegetése egyáltaján nem új dolog, a kiliaszták, az ezeréves birodalmat várók Kr. u. 1000
körül már ugyanígy várták Krisztus visszatérését. Tudnunk kell azonban,
hogy az ezeréves birodalom a Jelenések könyvében nem konkrét
idõszak, hanem olyan "kerek egész", mégis "igen nagy"
szám, amely éppen az egyház történelmének hosszú, mégsem végnélküli,
hanem Isten által pontosan körülhatárolt idejére utal.
Ami a vasárnap eltörlését és a szombat elõtérbe helyezését
illeti, már az õsegyház is a
"hét elsõ napján" (ApCsel 20, 7), a feltámadásra emlékeztetõ
vasárnapokon gyûlt össze.Úgy látszik e tekintetben már nem érvényes a bibliához való ragaszkodás. Egyszerûen nem
igaz, hogy még nem történt semmi
és csak várakoznunk kell. Krisztus földi életével, halálával és
feltámadásával már elkezdõdött számunkra a
"végidõ", a kegyelmi életben megtapasztalhatjuk Krisztus jelenlétét. Igaz,
mûvének végsõ kiteljesedése még
várat magára.
Logikátlan, hogy akik annyira emlegetik, hogy
"bibliásak", éppen az úrvacsora
kérdésében eltérnek a hagyományos kereszténység szertartásától (szõlõlé a
lakomán).
Leginkább azzal keltenek ellenszenvet, hogy annyi be nem vált jóslat után
kitartanak kiindulópontjuk mellett. A világon mintegy 4,5 millióan,
Magyarországon mintegy ötezren vannak. Rádióban, könyvekben
terjesztik sajátos
bibliaértelmezésüket. Saját folyóirataik vannak, elõadásokat
és kurzusokat
szerveznek. Munkájukat gyakran bizonyos titkolózás kíséri:
biblia-kiadásaik a szövegbõl magából
nem ismerhetõk fel, az életet és az egészséget védelmezõ
irataik és rendezvényeik nem mindig árulják el, milyen szervezet is áll a
háttérben.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!