Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A HunHír.Hu egy 2007-es cikkét mutatom itt be, melyet sokadszorra is szívesen olvasok:
Ha álmunkban ellátogatunk a csillagvilágba, különös élményben lesz részünk. Eltévedünk, röpködünk a csillagok között, de sehol sem talál-juk az ismerős csillagképeket, amelyek ágában megfogózhatunk, öblében megpihenhetünk. Vissza kell térnünk a Földre, ahhoz, hogy az égbolt képe visszakapja jelentőségét. Csak a Földről néz-ve érvényes a Pólus, mert a többi égitest nem tart igényt arra, hogy egy másikhoz akassza képzeletbeli köldökzsinórját.
Odafent a szép kerek udvar összemosódik, mint a széthulló mozaik, de ha leszállunk a Földre, és innen nézünk fel a csillagokra, az ég megrázza magát és odafönn helyreáll a rend. Kibontakozik a Tejút, láthatóvá válik az eget határoló 12 Napút stáció, útra indul Göncöl, tekereg a Sárkány, Herkules próbákra készül, a Kígyótartó gyógyít, repül a Sas, űzi a Pegazust, Orion emeli nyilát, az Egyszarvú átível a Tejúton, figyeli az Ikreket, s szemmel tartja a Kis Kutyát meg a Nagy Kutyát, Orion vadászebeit.
A Föld az egyetlen hely a Világegyetemben, ahol Isten műve, a teremtett
világ képet kap. A Világegyetem létezik, de csak a Földről nézve van
formája és működési rendje.
Égi utunk alkalmával egyetlen
csillag van, amely kikerülhetetlen, mert szépsége áthatol a szervetlen
csillaghalmazokon, magához vonz, ra-gyogása lenyűgöz. Ez az égitest a
Sziriusz, a me-sék Tündér Szép Ilonája, Erzsébete, Circirkája.
Régtől fogva szokássá vált az égitesteknek nemet adni, karakterrel
felruházni. Én úgy kép-zelem, hogy a női létet három égitest
szim-bolizálja. A nők biológiájáért, annak rendjéért 28 és negyed napos
ciklusával a Hold felelős. Ezzel a renddel, a nők által az emberiség
azonosul a Vi-lágmindenséggel, mert ugyanazon égitest felügye-lete alá
került, mint a többi emlős, vagy a tenger-víz, vagy a Nap, amely
kénytelen néha háttérbe vonulni a Hold elől, s ilyenkor fényes arcát
Nap-fogyatkozásba burkolja.
A másik női szimbólumom az égitestek
között a Vénusz. Kereken 9 hónap a ciklusa, akár a nők áldott állapota.
Ezt a ciklust nehéz figyelemmel kísérni, mert háromnegyed éves, de nem
pontosít-ja magát naptári rendhez. Babaarcú szépség mikor hajnalban
felébred, vonzó szerelmes nő mikor este lefekvéshez készül. Az ő
feladata, hogy szakadat-lanul megjelenjen a fehér függönyök előtt az
éj-szaka csendjében, s ciklusának értelmére felhívja a szerelmesek
figyelmét.
A harmadik szimbólum a női sors hordozója. Ez a
Sziriusz, amely tündöklésével és aláhanyat-lásával a női lét tragikumát
őrzi és példázza.
A nagy női egyéniségeknek csillagsorsuk van
mind a mitológiában, mind az életben, mind az irodalomban. A Hold útján
nagylánnyá érnek, ezért nevezik őket Mezopotámiában SZIN Úrnő-nek. Az
Istenanya szakrális jelzői között az első mindig a Holddal kapcsolatos,
mert a női princi-pium első lépcsője a Holddal való azonosulás. Szent
Erzsébet fiatalon lépte meg ezt a lépcsőt, és 14 évesen eladólány Szin
Úrnő lett.
A második lépcső a Vénusz az Esthajnal-csillag
udvarába vezet. Szent Erzsébet, akárcsak Inanna Istenanya, ”Gyümölcshozó
anya” lett amint a lagaszi vázatöredék mondja:
„Engur ama őshun asszon Mugira,
Világtenger gyümölcshozó ősanyja.”
Szent
Erzsébet három gyermeknek adott életet. Hermann, Zsófia és Gertrud
voltak Erzsébet sze-mefénye. Amint kortársai mondták rajongva, ”igen
erős kötődéssel” szerette gyermekeit.
Hermann Creuzburgba került
nevelésre, Zsó-fiát 1229-ben a brabanti herceggel jegyezték el, Gertud
az altenburgi premontrei kolostorba került, ahol aztán apátnő lett.
Boldoggá avatták.
A Boldogasszony fogalom lényegét e két
égi-test ciklusai foglalják magukba, s egy harmadik égitest, a Sziriusz
ciklusának első fele, a felemel-kedés.
A Sziriusz naptárcsillag
január elsején kel fel és tündököl a téli égbolt közepén férje az Orion
társaságában. Ez a fénykora. Menyasszony és bol-dog fiatal királyné
június 21. és július 1. között hajnalban a keleti horizonton megszüli a
nyári Napot, majd alászáll, és egy fél évig nem látszik. Ilyenkor a
banya uralkodik az égi palotában, mert férje Orion ugyancsak elhagyja a
családi fészket, eltűnik, a népmesék tanúsága szerint csatába megy, mint
az Aranyhajú királyfiakban vagy el-indul világot látni, mint a Zöld
király mesékben. Csak december 21. és 24-e között tér haza, és kezd újra
uralkodni.
Sziriusz sorsa összefügg az Orionéval, még alá is
van rendelve, mégis a Sziriusz, amikor be-vonul és fölragyog, térdet
hajt előtte az Univer-zumban.
Erzsébet előtt is térdet hajtott
Európa, mert szerelmes házasságával, férje iránti rajongásával
tiszteletet vívott ki a boldogasszonyi létnek, s újra méltó rangjára
emelte a szerelem szentségét, ab-ban a korban, amelyben bigottan és
prűden a szűzházasság ”szentségét” tették példaképül a fe-jedelmi
házaspároknak. Megjegyezzük, hogy az Árpád-ház kihalásához erősen
hozzájárult ez az értelmetlen dogma. Gondoljunk Imre hercegre, Hedvigre,
Ágnesre, Margitra, stb.
Erzsébet és férje Lajos, mint a
Sziriusz az Orionnal felragyogott, tündökölt. Ők voltak Euró-pa egén a
csillaglátvány, igazi sztárok voltak. 1221-ben kötött házasságuk hírével
a dalnokok körbe énekelték a királyi udvarokat éppúgy, mint Erzsébetnek
1227-ben történt megözvegyülésével.
Férjét is szentté avatták s
életrajzában a Vita Ludovici-ban feljegyezték azokat a társadalmi
eseményeket, ahol Erzsébettel megjelentek és szépségük, meg felragyogó
szerelmük híre szárny-ra kelt.
Sík Sándor találóan írta, hogy
Szent Erzsébet ”női eszmény volt, kedves, szép, szerelmes, bol-dog
hitves”. Az égi boldogasszonyi sorsot reprodu-kálta a földön.
Fölfénylésének idején megismerhettük, mint a népét az éhínségtől
megmentő gondos fejede-lemasszonyt Lugal Geme Ur Nagy aki Mada, akár
keleti előképe Inanna: a Nagy Kutya Úrnője akié az ország.
Inannát, a Mindentermő fa tejmagvaként USKALGA jelzővel látták el.
Erzsébet minden rá-szoruló számára tejmag volt, minél többet adott,
annál bővebben termett. Ez az attitűd hatotta át a búzacsoda legendáját.
Erzsébet valóban közel állt az égiekhez, mert Isten ezerannyival
pótolta a szétosztott gabonát, mely mint égi folyam ömlött a csűrökbe,
hombárokba.
Erzsébet földi ciklusának fénykorszakában királynői
ruhát kapott Máriától, olyat, amilyenben Máriát ábrázolják. Bordó ruhát,
égszín palástot csillagokkal, aranykoronát. Ebben vonult be
mél-tósággal fogadni a vendéget. Kleinsorge megjó-solta szépségét,
okosságát, de a szemtanúk szerint ez a szépség felülmúlt minden
képzeletet.
Szülei a leggazdagabb hozománnyal engedték el
Thüringiába, s a személyes ékszerei is vagyoni értékűek voltak. Amikor a
rokonai megtiltották az adakozást, ékszereit osztogatta szét, de adott,
mert jól esett lelkének a segítségadás. Öröme telt ab-ban, ha
segíthetett.
A csillagasszonyok azonban életüknek csu-pán egyik
felében tündökölhetnek. A példát a Szi-riusz adja, aki július elsején
megszüli a napot, sarlót ad lányai, a nők kezébe és felkészíti őket az
aratásra. A gabonát csak nők arathatták és csak sarlóval. A sziriuszi
sorsot átélte Inanna, a földön megjelenített csillagszépségű istennő.
Leszállt az alvilágba, pedig ez nem volt kötelező, mert az al-világban
ott volt, ott uralkodott Ereskigál a nővé-re. Inanna önként vállalta a
lemerülést.
Mikor elhatározta, hogy leszáll az alvilágba,
törvényszerű döntést hozott. A Sziriusz sorsa, az istennő Inanna sorsa
és a természet sorsa össze-függ. A hanyatlás mindháromban
elkerülhetetlen, azért, hogy bekövetkezhessék az újjászületés, az élet
vizétől való szebbé és fiatalabbá válás.
Inanna 7 kapun átkelve
lemondott mindenről, ami a boldog élethez kötötte. Először a koronáját
tette le, királynői jelképét, aztán a fülbevaló ékes-ségeket. Aztán
azokat, amelyek a nyakát díszítet-ték. Következőkben a karkötőktől,
gyűrűktől fosz-totta meg magát, majd a derekán lévő gyöngyös övet adta
át a kapuőrnek. Végül lemondott testi ruháiról, és anyaszült meztelenül
lépett nővére Ereskigál elé. Ereskigál szigorúan bánt vele, majd
szörnyeket küldött, hogy öljék meg. Végül életvíz-zel meglocsoltatta, s
visszaadatta ruházatát és ék-szereit.
Erzsébet 1221-ben, amikor
megismerte Mar-burgi Konrádot, későbbi gyóntatóját, lelki gondo-zóját,
megfogadta, hogy férje esetleges halála ese-tén többé nem megy férjhez
és visszavonult életet él. Konrád ekkoriban hirdette meg a keresztes
hadjáratot. II. Frigyes császár erősen számított IV. Lajosra, Erzsébet
férjére. Konrád tudta, hogy háború lesz, tudta, hogy Lajos hadra kel és
kézbe vette Erzsébet lelkét az esetleges özvegységre gondolva.
Valósággal eljegyezte magát a tragikum-mal ez a gyönyörű, szerelmes és
boldog asszony. Ez volt az a pillanat, amikor Inanna elhatározta, hogy
leszáll az alvilágba. Erzsébet döntése ”a tel-jes, misztikus
önkifosztásig vezetett” (Jónás Ilona i.m. 79. old.), amely 1227-ben
erősödött fel, ami-kor férje valóban elindult a keresztes háborúba.
Pénzt gyűjtött és sereget toborzott és júliusban el-indult a sereggel.
Erzsébet áldott állapotban egy napi járóföldre kísérte. Alig akarta
elengedni fér-jét, akit az életénél is jobban szeretett. Vele akart
menni és szinte erőszakkal ragadták el mellőle Lajos hűséges lovagjai.
Szeptember 11-én Otran-toban meghalt Lajos, 29-én megszületett Gertrud, s
amikor a gyermekágyat elhagyta Erzsébet, pár hónapig szoptatta
leánykáját, megérkezett lemon-dó útjának második kapujába, s 1228
február-jának végén lucskos hidegben elhagyta a várat. Nem elűzték,
elhagyta. Nem akart prédából enni, amit jogtalanul vettek el a néptől.
Senki sem fo-gadta be, mert Raspe Henrik és Konrád herceg a két vazallus
megfenyegette a jobbágyokat, a vár-népét, s a tartomány lakosságát, ha
Erzsébetet be-fogadják, vagyonuk elkobzásra kerül. Erzsébet Eisenachban
egy kocsmáros kamrájában húzta meg magát, hajnalban a ferencesek
kápolnájában imádkozott és kérte a barátokat, hogy Te Deumot
énekeljenek. Másnap a komornái elhozták a gyer-mekeket, s azok is a
hideg kamrában húzták meg magukat.
A harmadik kapunál lemondott
császári kérő-je házassági ajánlatáról. II. Frigyes régóta, titkolt
szerelemmel szerette, de a császárnői koronát so-ha nem láthatta meg
Erzsébet gyönyörű fején, mert 1228 májusában megérkeztek férje hamvai, s
itt, a koporsónál újabb kapu nyílt meg Erzsébet előtt.
Lajost
lovagjai hozták haza, és a Rein-hardsbrunnban történt temetés után
felelősségre vonták a családot, de Erzsébet sorsa nem javult. A lelki
gondozója, Konrád a pápa segítségével kiesz-közölte Erzsébet özvegyi
jussának kiadatását, s ő volt az, aki az önfeladás következő kapuihoz
ki-jelölte Erzsébet számára az utat. Konrád javasolta Erzsébet számára
az életbe való visszatérést vagy a kolostorba vonulást. Erzsébet
mindkettőt vissza-utasította, koldulni akart. Ekkor 2000 frank özve-gyi
jussát megkapta, amelyből Konrád kórházat alapított Marburgban. Erzsébet
a koldulás gondo-lata alapján az ötödik kapuban minden jogáról
lemondott. Eisenachban a ferences kápolnában karját az oltárra téve adta
fel jogát mindenről ami földi, akaratának is! Felvette a harmadrendű
apá-cák szürke ruháját és cselédként ápolta a bete-geket.
A
következő kapuban várta a legnehezebb feladat le kellett mondania a
szeretet érzéséről, ami gyermekeihez kötötte. Nem volt elég, hogy
gyermekeit nevelésre elvitték tőle, de Konrád mester megkívánta, hogy az
irántuk érzett szere-tetet irtsa ki szívéből. Erzsébet könnyedén
meg-jegyezte komornái előtt, hogy most már ”egész nyugodt vagyok, mert
úgy tudok gondolni gyerme-keimre, mint bármely felebarátomra, de most
már felebarátaimat is olyan mély szeretettel szeretem, mint
gyermekeimet”.
Miután lemondott hercegnői voltáról, javairól,
akaratáról, a gyermekei iránti szeretet érzéséről, teljesen kiürítette
magát, s csak Isten szeretetére gondolt. Konrád mester próbára tette a
türelmét, ellentétes értelmű utasításokat adott neki, s utána
káplánjával megvesszőztette komornájával együtt, gyakran megpofozta, s
közben könyörgő zsoltáro-kat énekelt.
Megalázva, kisemmizetten,
magát kiüresítve jutott el az utolsó kapuba, ahol már nem volt miről
lemondania, ezért Konrád mester sietett elő egy mindenképpen bámulatra
méltó ötlettel. Elküldte mellőle négy szeretett szolgálóját, hogy Őt se
sze-rethesse senki és helyettük ”egy piszkos és csúf, vénembert, egy
buta, féleszű cselédlányt és egy torz gnómot fogadott fel. Velük kellett
Erzsébet-nek a betegeket ápolnia, főzni rájuk, mosni, taka-rítani.
Konrád megtiltotta az adakozás örömét is,
így kedves koldusaival sem találkozhatott.
A bántalmazásokat megköszönte Konrád mes-ternek, s azt mondta, ”Ugye,
milyen kemény és szigorú tud lenni még egy ember is, hát hogyne
lenne az a mi mennyei Atyánk”.
Ugyanakkor a szentté avatási jegyzőkönyvben Guda elmondása szerint
feljegyezték, hogy a templomból hazajőve a falnak támaszkodott, hol
édesen mosolygott, hol ömlöttek a könnyei, mert amint sok kérésre
elmondta: sírt, ha az ő ”Ura, Jézus elfordult tőle, és mosolygott ha
felé fordult”.
Halála azonban a szeretet jegyében zajlott. Isten
madarat küldött hozzá, amellyel édesen éne-kelt, a szentek életrajza
szerint magyarul! A kis madár, mint Tündér Szép Ilona álmát, az övét is
őrizte, és álmában vitte el lelkét abba a világba, ahol szabad volt
szeretnie.
Konrád mester szerint Erzsébet tökéletes akart lenni,
ezért minden kedves emberi befolyás alól kivette. A tökéletességet 24
évesen, 3 év alatt érte el, s ezalatt elszenvedte a világ fájdalmát. A
megromlott világban a jóknak fel kell vállalniuk a gonoszok bűneiért
való vezeklés mártíromságát. Erzsébet női megváltóként végigszenvedte
család-ja bűneiért a vezeklés útját és tiszta könnyeivel, melyek
patakban folytak szeméből elmosta a világ bűneit. Megtisztította az
emberiséget.
Ezért ne zúgolódjunk nehéz sorsunk ellen. Egy
népnek kell szentté válni ahhoz, hogy ez a ve-lejéig megromlott világ
megtisztuljon.
Erzsébet lemondását férje halála inspirálta. Mint
a párjavesztett madár, meg akart halni. Magyarország virága, ékes
csillaga, boldog asszonya a boldogtalanság áldozata lett.
Erzsébet boldogtalansága fényt derít a Boldogasszony és Szűz Mária
szakralitásának különb-ségére is, amint erről valamennyien beszélgettünk
Falvay Károllyal. Falvay tanár úr leszögezte, hogy a Boldogasszony
leányt szült, Szűz Mária fiút. A Boldogasszony azonban anyának is boldog
volt, Szűz Mária viszont boldogtalan. Nem a jellemé-ben, nem a sorsában
volt a boldogtalanság mérge elrejtve, hanem a megromlott világ tette
boldog-talan anyává Máriát.
Erzsébet 24 éves életében bemutatta a
bol-dogasszonyi sorsot és ragyogott, tündökölt, mint Sziriusz január 1 -
július 1-ig. Azután a szűzmáriai attitűdöt élte át és szerelmes férje
utáni bánata vitte fiatalon sírba. Mindig Vörösmarty jut eszembe:
”Hervadása liliomhullás volt:
Ártatlanság képe s bánaté…”
(Szép Ilonka)
***
IRODALOM
Magyarország
virága. XIII. századi források Árpád-házi Szent Erzsébet életéről.
Szerk. J. Hor-váth Tamás, Szabó Irén. Sárospatak, 2006.
KARL, L.: Szent Erzsébet és az üldözött nő mon-dája. Bp. 1908.
Sziriusz sorsú istennők és szentek
Gyárfás Ágnes előadása a XII. Magyar Őskutatási Fórumon. Miskolc, 2007. aug. 09.
PUSKELY Mária: Árpádházi Boldog Erzsébet és a XIV. századi misztika. Róma, 1980.
GREVEN, J.: Die Anfange der Beginnen.
Münster, 1912.
KRIZSAI Mónika: Beginák.
Ősi Gyökér. 2007. 35. 1. 37-43. old.
MARISELLI,
R.: Népi vallásosság a középkorban. 199-212. In: Eszmetörténeti
tanulmányok a ma-gyar középkorról. Szerk.: Székely Gyögy. Bp.
PERROY, E.: La vie religieuse an XIII-e siecle. Paris. 1959.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!