Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
- részletek a könyvből
Szent Hildegárd élete - lejegyezte Gottfried és Theoderich szerzetes
[…]
Hildegárd 1098-ban, Alzey mellett, Hessen tartományban született, tíz
gyermek közül a legutolsóként. Anyját Mechtildnek hívták, apja pedig
Hildebert von Bermersheim, a von Bermersheim szabad nemesi család sarja
volt.
[…] Mivel szülei már zsenge gyermekkorában észrevették, hogy legkisebb
gyermekük a látomás rendkívüli képességével bír, úgy határoztak, hogy
Hildegárdot, mint az egyháznak járó „tizedet”, Istennek ajánlják. Így a
hatéves kislányt 1106-ban Jutta von Spanheim apátnő gondjaira bízták,
akinek apja, Stephan von Spanheim gróf a disibodenbergi kolostor mellett
remetelakot építtetett.
[…] Mestere, Jutta, Szent Benedek regulája szerint okította Hilegárdot
és társait, zsoltárénekeket tanított nekik és beavatta őket a
Szentírásba. Hildegárdnak azonban, aki később előszeretettel nevezte
magát tanulatlannak (indoctának), saját magisztere – tanítója és
tanácsadója – volt, ahogyan ez a Vitában többször is szerepel. A nevét
is ismerjük: Volmár, disibodenbergi szerzetes, aki haláláig, 1173-ig
odaadó hűséggel és alázattal szolgálta.
Bár Hildegárd nem kapott magasabb tudományos képzést, mint általában a nagy apátságokban a híres kolostori iskolák szerzetesei, az istentisztelet és a liturgia megértéséhez megfelelő szinten el kellett sajátítania a latin nyelvet. Hildegárd írásai arról tanúskodnak, hogy behatóan és lelkesen olvasta a Bibliát, az egyházatyákat és a középkori szerzőket (vagy azok műveiből készített kivonatokat), és ebből a szellemi kincsből születtek művei. Ezekből a forrásokból táplálkozik latin szókincse, de önállóan, mondhatni önkényesen bánik azzal. Hildegárd, aki magát indoctának, azaz tanulatlannak nevezi, valójában docta, tanult asszony, zsenialitása pedig a legtöbb szerzőét felülmúlja.
Tizennégy és tizenhét éves kora között (1112-től 1115-ig) Hildegárd
tudatosan, saját elhatározásából a kolostori élet mellett döntött.
Letette a bencés Regula szerinti fogadalmat, és felszentelésekor Szent
Ottótól, Bamberg püspökétől kapta az apácafátylat. A püspök
helyettesítette Mainzi Adalbert érseket, akit a pápa iránti hűsége miatt
V. Henrik császár börtönbe vettetett. A Vita beszámol az ifjú apáca
példás életéről, mindenekelőtt arról a türelemről, amellyel alig enyhülő
betegségeit viselte. Legyengült állapota képessé tette, hogy együtt
érezve megértse mások szenvedéseit és segítsen rajtuk.
Hildegárd éleslátással és nyitott szívvel fogadott mindent, amivel az
életben találkozott (amplectari volt az egyik kulcsszava): mindenekelőtt
a kolostori közösséget, Disibodenberg csodás táját – amelyet, mint az
isteni teremtés kinyilatkoztatását, imádott –, a liturgia
ünnepélyességét, a Szentírás gazdagságát, az ihletet, amelyet Volmár
tanításából és a vele folytatott beszélgetésekből nyert, mindezt szívébe
fogadta. Rupertsberg későbbi apátnőjének művei és levelei, találkozásai
számtalan, messziről jött emberrel megmutatják nyíltszívűségét, azt a
nagy odaadást, amely éltette. Ezt a jellemvonását – az „Én”-től
távolodva a „Te”-hez közelíteni – nem téveszthetjük szem elől, ha meg
akarjuk őt érteni.
Jutta halála után, 1136-ban, Hildegárdot a közösség egyhangúlag
vezetőjévé és anyjává választotta. Ez is azt a feltétlen bizalmat
mutatja, amellyel rendtársai viseltettek iránta.
De mi volt a rendkívüli, a sajátságos ebben a szent asszonyban, aki
néhány évvel később emberek tömegeit vonzotta kolostorába? Látomásainak
ereje volt az, azé az adományé, amely végső soron Hildegárd titka
maradt, bár orvosok, pszichológusok és teológusok kutatták behatóan a
jelenség magyarázatát. Hildegárd vallomásai alapján tisztelettel
kísérletet tehetünk talán a titok felderítésére.
A csupán töredékében ránk maradt Önéletrajzában, amely azonban részben
bekerült a Vitába, így számol be a látnok: „Kezdetben, mikoron alakot
nyertem, Isten anyám méhében életet lehelt belém, bevéste lelkembe a
látás képességét.” Ugyanígy szól a mainzi prelátushoz írott levelében a
„látásról, melyet Isten művészkeze még születésem előtt vésett
lelkembe”.
Hildegárd Önéletrajzából megtudhatjuk, hogy lassanként, fokozatosan
kezdte használni képességét és tudatosítani az egyes felismeréseket,
melyekhez ezen adottsága révén jutott. „Háromesztendősen oly nagy
fényességet láttam, hogy lelkem beléremegett, ám gyermek lévén, szólni
még nem tudtam róla… Mire a tizenötödik esztendőt betöltöttem, sok
látomásban volt részem, s némelyeket közülük egyszerűen elmeséltem, úgy,
hogy kik hallgatták, csodálkoztak, vajh honnan és kitől jöhetnek. Ekkor
magam is elámultam, és amennyire csak tudtam, magamba rejtettem a
látomást.” Csupán mesterének, Jutta von Spanheimnak és tanítójának, a
hűséges szerzetesnek, Volmárnak tárta fel titkát.
Hildegárd látomásait éber állapotban észlelte. „E dolgokat nem testi
szememmel látom és nem testi fülemmel hallom, hanem inkább lelkemben
látom, miközben szemem nyitva és sohasem esem ájult önkívületbe, hanem
éjjel s nappal ébren látom őket.
A fény, mit látok, nem térhez kötött. Mérhetetlenül fényesebb, mint egy
felhő, mely a napot takarja. Nem látok rajta sem magasságot, sem
hosszúságot, sem szélességet. Úgy mondják nékem, ez az élő fény árnyéka.
Ebben a fényben látok némelykor, ám nem mindig, egy másik fényt,
melyről azt mondják, az az élő fény. Mikor és hogyan látom, nem tudom
megmondani. De míg látom, minden szomorúság és félelem távozik tőlem, s
úgy érzem magam, mint egy fiatal leány, s nem mint egy öregasszony.”
[…] Hildegárd harmincöt évig élt a kis disibodenbergi kolostor
magányában, teljes ismeretlenségben. Senki sem sejtette, hogy micsoda
asszonyt rejtett ez a csendes hely. 1141-ben Isten hatalmas tűzként és
vakító fényességként tört be az életébe. Nagy mű megalkotásával bízta
meg – prófétává tette a látnokot. „Amit látsz s hallasz, írd le!”
Hildegárd megrémült és tétovázott, mert nem volt bátorsága a
visszavonultság homályából a nyilvánosság fényébe lépni. Megbetegedett
és ágynak esett. Látván azonban, hogy amint írni kezd, állapota javul,
felismerte Isten akaratát, és a következő tíz évben megírta első művét:
Scivias, tudd az utakat! Nehéz feladat volt, hisz meg kellett küzdenie
azzal, hogyan öltöztesse a látottak gazdagságát az emberi nyelv szűk
köpenyébe.
A Sciviasban Hildegárd hatalmas erejű képekben nem mint lezárt
állapotot, hanem mint misztériumot mutatja be az olvasónak a teremtés és
megváltás művét. Istennek és embernek, a kozmosznak, az egyháznak és a
világnak éppen ebben a sajátságosan nyílt, titokzatos látomásában
rokonítható Hildegárd felfogása napjaink teológiájával,
antropológiájával és kozmológiájával.
…] Hét évig dolgozott Hildegárd vízióinak nagy művén. Ekkor felvirradt a nap, amelyik életében oly jelentőségteljes fordulatot hozott. III. Jenő pápa, miután a disibodenbergi kolostorban Hildegárd látnoki képességét egy papokból álló szakértő testülettel előzőleg megvizsgáltatta, személyesen olvasott fel egy részt a Sciviasból a trieri zsinaton (1147. november 30.–1148. február) a bíborosok, püspökök, papok és teológusok gyülekezete előtt. Ettől fogva Hildegárd messze földön ismertté vált.
A
pápa megerősítette látnoki képességét, és levélben felszólította, hogy
látomásait vesse papírra. Hildegárd, akit hosszú éveken át
bizonytalanság és kétség gyötört, most végre elnyerte az egyház
elismerését, mégpedig a legfelsőbb helyről. Levelezést folytatott Jenő
pápával és annak törvényes utódával. Írásaik egy része máig fennmaradt.
Amikor Hildegárd 1148-ban először kapott levelet Jenő pápától, apácáival még a disibodenbergi kolostorban élt, amelynek termei már rég túl szűkek voltak az időközben számos mesterséggel kiegészült konvent számára. Isten egy „valós látomásban” megmutatta neki azt a melyet, ahol gyülekezetének kolostort kellett építenie: a Rupertsberget, Rupert hegyét, átellenben Bingennel, ott, ahol a Nahe folyó a Rajnába ömlik. Több helyütt olvashatunk a Vitában, amely ezzel kapcsolatban Hildegárd önéletrajzi feljegyzéseit közli, arról a heves ellenállásról, amelyet az alapítás terve a disibodenbergi kolostorban kiváltott. Miután sikerült a nehézségeket legyőzni, az apátnő nővéreivel 1150-ben átköltözött az új kolostorba.
[…] Mindamellett hogy Hildegárdot minden bizonnyal igencsak igénybe
vették két kolostorában lelki anyaként gyakorolt teendői, ámulatba ejtő,
hogy még volt ideje és kedve megírni három filozófiai-teológiai
látomásos művét, dalokat szerezni és kiterjedt levelezést folytatni.
Ezeken kívül, úgymond mellékesen, írt egy természetrajzi és gyógyászati
művet, amelyben ezen a téren tett megfigyeléseit és tapasztalatait
összegezte. Joggal nevezik a tudósok az első német természetkutatónak és
orvosnak (E. Wasmann SJ és H. Fischer).
A Gyógyászattan a XIII. századi koppenhágai kéziratban Cod. 90 b a
Causae et Curae, Betegségek okai és gyógyításuk címen szerepel. A
Természetrajz J. Schott 1533-as első kiadása nyomán a Physica címet is
viseli. A szó modern értelmében egyik mű sem tekinthető gyógyászati vagy
természettudományos tankönyvnek. Ám ez nem zárja ki, hogy ennek a
zseniális asszonynak az alapvető elméletei – a betegségről és
egészségről alkotott elképzelései, valamint természettudományos
ismeretei – a ma emberének ne tudnának sokat mondani. Természetesen
írásainak némely része korhoz kötött, művei mégis meglepően pontos
megfigyelőképességről, a természet és az ember sokoldalú ismeretéről
tanúskodnak. Hildegárd sohasem egymástól elválasztva szemlélte a
természetet és az embert, hanem teológiai-filozófiai összefüggésben.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!