Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Karácsony Sándor leírásában van a léleknek egy testbe ágyazott funkciója: ezt ő életérzésnek nevezi.
Vajon
mi az a testi mozgásba ágyazott lelki funkció, amelynek
megvalósításától függ, hogy rendben van-e a kisgyerek életérzése, és
amely a kisgyereknek létéből fakadó elemi joga?
Ez: a SZABAD JÁTÉK!
Melanie
Klein mondja, hogy a kisgyerek játéktevékenysége csak a felnőtt
álmodásához vagy szabad asszociációihoz hasonlítható. Irányított játék?
Irányított álom? Épp a játék lényegét veszi el, azt, hogy a kisgyerek
szabadon öntse magából a külvilágról és önmagáról szerzett benyomásait.
Mi a helyzet a következő lélektani kategóriával, az érzelemmel?
Az egészséges kisgyerek érzelmi világát a spontán derű jellemzi. A
kisgyerek művészetében soha nem a végeredmény a fontos, hanem a
tevékenység öröme (ld. firkálás).
"A gyermek hétesztendős koráig
Isten tenyerén él - tartja régi ember - tudását közvetlen Tőle kapja.
Nekünk, felnőtteknek dolgunk "csupán" annyi, hogy észrevegyük és
megbecsüljük a kisgyermek kapta őstudást: otthon és az óvodában is
hagyjuk, hogy aTeremtő "iródeákja" legyen, lehessen valamennyi ránk
bízott, hagyjuk, vezesse ő a kezüket, formálja beszédüket és
mozdulataikat, hagyjuk, hogy az osztatlan szent idő birtokán
gyermekségükben megerősödhessenek." (Wekerle Sándor)
Az értelmi
tevékenység kategóiájának a társadalomban a tudomány felel meg. Miben
áll vajon a kisgyerek tudománya? Az utánzásban, a spontán utánzásban! A
kisgyerek kiszolgáltatott utánzó - mondja Steiner - , nem tud
nem utánozni, és nem is csak az érzékszervekkel felfogható külvilágot
utánozza, hanem a körülötte élő felnőttek képzettársításait, érzelmeit
is.
A kisgyereket NEM kell, nem szabad tanítani! Rendkívüli szellemi
teljesítményét - gondoljunk csak az anyanyelve tanulására - spontán
utánzással érí el. Ha javítgatjuk, tanítjuk, úgy csak rontjuk a
teljesítményét.
A kisgyerek akarati világa (a
társadalomban a társas szerveződés) alkalmi, ad hoc. Kortársi
kapcsolatai nem stabilak, gyorsan változóak - de persze egészen más a
számára fontos személyekhez fűződő kapcsolata: szülők, óvó néni,
testvér...
Végül: a kisgyerek hite, "vallása": a mese csodáiban, varázslatában realizálódik. Nem a hittan-tanulásban, nem az ájtatosságban...
"Mesét vár a gyerek, mikor hosszú az este; / A szelíd révületben arany igazság fénylik." (Georg Trakl)
Átlépve a kisgyerekkorból az iskoláskorba, a játék -szabad játék - helyébe a verseny, a versengés, a szabályozott játék lép.
A
kisiskolás másokhoz és önmaga előző teljesítményeihez méri magát.
Életérzése akkor van rendben, ha versenghet (erről viszont óvodáskorban
szó sincs!) .
Most már lassan alkalmas lesz arra, hogy pl.
társasjátékot játsszunk vele - a kilenc-tizenegyedik életév felé haladva
- , és ő annak szabályait egyre fokozódó mértékben be is tartsa, sőt,
lassan-lassan a vereséget is megtanulja elviselni.
A gyerek érzésvilágát - művészetét - Karácsony a munkakedv kifejezéssel jellemzi.
Ez
az az időszak, amikor Nyilas Misi, bár egyébként minden kuporgatott
pénzét hazaküldi családjának, mégis megengedi magának, hogy vásároljon
száz ív gyönyörű papírt, meg egy szép, régi könyvtáblát. Bár
lelkiismeret-furdalása van, hogy erre költötte a pénzét, de azzal
vigasztalja magát, hogy ő abba olyanokat fog írni.... Aztán hetek,
hónapok múlva is érintetlenül fekszik a könyv a fiók mélyén.
Ez
az az életkor, amikor a gyerek érdeklődése kapkodó, "nincs kitartása",
ma focizni jár, holnap úszni menne.... és ez így van jól! Ez az a kor,
amikor próbálgatnia kell, amikor nagy terveket kell fogalmaznia!
Ami az értelmi tevékenységet illeti, az utánzás mellé, majd helyébe a gyűjtés lép.
Nemcsak kisautót, szalvétát, kavicsot, vadgesztenyét gyűjt, hanem hihetetlen mennyiségű konkrétumot a memóriájában, egyelőre még rendezés nélkül. Ez a memoriterek klasszikus időszaka! A szorzótábla megtanulásának ideje!
A
tíz-tizenegy éves gyereket nagyon fogja érdekelni, milyen lábbelit
hordtak Julius Caesar katonái, mennyi kilométert tudtak gyalogolni
naponta, hány kiló volt a menetfelszerelésük, hogy és mit főztek
maguknak, milyen volt a sátruk... De nem fogja érdekelni a
rabszolgatartó társadalom struktúrája!
Fogják érdekelni az
élettörténetek, Mátyás királytól Winnetouig... A konkrétumok, a
kalandok, a képben is megragadható jelenetek.
(Ezzel szemben a
kamasz már nem lesz képes nagy mennyiségű anyag befogadására, hiszen
gyors növekedése és hormonális változásai következtében élettani
lustaságban szenved. Ő éppen arra lesz viszont képes, hogy ítélőereje
segítségével rendbe rakja, strukturálja az addig felvett anyagot, és
törvényszerűségeket keressen!)
A kisiskolás társadalmi formája a csapat,
a banda, az indián törzs. Ez volna - ha a gyerekek nem ülnének a
képernyő előtt- a barátságok klasszikus ideje. Ekkor alakul ki a betyárbecsület.
Míg a kisgyerek - aki nagyjából ötéves kora óta tudja, mi a hazugság -
úgy fogja fel, elsősorban a felnőttnek nem szabad valótlant állítania,
addig most elsősorban egymás között nem szabad hazudni - a felnőttnek,
egymás védelmében, lehet.
A kisgyerek hitvilága, vallása most már nem a mese, hanem a monda, a mítosz. Hőse már nem a mesebeli János vitéz, hanem Toldi, a mondai hős.
"Iskoláink
ellen úgyis az a kifogásom, hogy olyan érzéseket öntöznek nyolcéves
korban, amelyek nem hajtanak ki, csak tizenhatban. Így szokják meg
gyermekeink a műveltek fogyatékosságát: a hazudozást érzelmiekben.
Addig szavaltatjuk őket idő előtt a hazáról, hogy a maga idejében is
csak szavalni tudnak róla. Anyák napján annyit hálálkodtatjuk őket, hogy
csakhamar kihúzzák a párnát öreg fejünk alól." (Németh László: Verselő gyerekek)
A kamasz életérzését Karácsony e két szóval jellemzi: totem és tabu. Azaz titok és külön világ.
A
kamasz elkülönül, sokszor önmaga és környezete számára is fájdalmas
módon küzd önállóságáért, szakítja ki magát - szerencsés esetben csupán
átmenetileg - a család védő érzelmi burkából, és a benne születő önálló
személyiséget hordozza és őrzi valamiféle titokként - amibe épp a hozzá
legközelebb állóknak nem engedhet bepillantást.
Érzelmi élete, művészete a középkori céhvilágból eredő "remek"
szóval jellemezhető. A segédsorból mesterré előlépő legény
vizsgadarabja a remek, amiben minden tudását megmutatja. A kamaszkori
művekben (regények, drámák, festmények, naplók...) az egész világ benne
van.
Társas formája a szerzet, a másokat kizáró klikk. (A régi pedagógiai jelszó - "Nem tűrjük a klikkesedést!" - mély pszichológiai tudatlanságról árulkodik)
A kamasz hitformája: eskü - átok. Feketén fehéren lát. Vagy testestül-lelkestül elfogad valakit, vagy mindenestül el- és kiveti őt.
Ideálra
van szüksége. Egészséges dolog volt, amikor a kamaszok régen
szerelmesen tudtak rajongani egy-egy tanárért, tanárnőért - nemre való
tekintet nélkül. Ma pótideálok - pl. popegyüttesek, énekesek, médiából
ismert személyek - lépnek ezen ideálok helyébe. Ebben nem az a baj, hogy
zenekarokra stb. vetül a rajongás, hanem az, hogy ezek csak a képernyőn
vagy színpadon léteznek a kamasz számára, és nem személyes kapcsolatban
(mondhatnánk, csak ők léteznek a rajongó kamasz számára, a rajongó
kamasz az ő számukra nem....).
Az ifjú felnőtt lételeme: a harc. Életérzése akkor van
rendben, ha küzdhet. Joga van harcolni a felnőtt világba való
bejutásért, a felnőtt világ megváltoztatásáért.
Művészete, érzelmi élete rituális, maga által teremtett, szentesített hagyományokat követ.
Tudománya: dogmatikus. A felismert egyetlen rendszerhez vagy igazsághoz ragaszkodik.
Társas élete liturgikus. Mindig ugyanabban a sörözőben, ugyanazokkal, mindig ugyanannál az asztalnál...
Hite: a kétely! Karácsony azt mondja, a kételyen áthaladva küzdhetjük ki valódi, személyes hitünket.
A kételkedő ifjú társa a vitapartnere, aki az örök vitákban mindig újra megvallja saját hitét, kitéve azt az ifjút marcangoló kételkedésnek.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Karácsony Sándor társaslélektan rendszere