Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Ebben a bejegyzésben agyunk szerkezetéről, működéséről írok, persze nagyon dióhéjban. A pucolt dió és a pucolt agy (koponya nélkül) nagyon hasonlít ám egymásra.
Tehát, ha a fejlődés időrendjét figyelembe vesszük, megállapíthatjuk, hogy agyunknak van egy nagyon ősi része.
Ez a rész az ami azonnal harcra vagy menekülésre kapcsol át,
mihelyt stressz állapotba kerülünk.
Az agynak ezt az ősi részét hüllőagynak
nevezzük e fölött helyezkedik el az ún. limbikus rendszer, amely
középkorúnak nevezhető : ez az érzelmek székhelye. A limbikus
rendszeren fut végig az érzékszervektől származó minden inger is,
mielőtt tudatosulhatna bennünk.
A cortex (nagy agykéreg) az agy
legfiatalabb része amely a Homo sapiens intelligenciájáért és
kreativitásáért felelős ha az ember stressz helyzetbe kerül, az agy
két régebbi részének együttműködése következtében kellemetlen
érzések keletkeznek benne, amelyeket stresszhormonok termelődése
kísér.
Ha egy emberben túl sok distreszhormon termelődik, az zavarja a cortex intelligens reakcióit és a gondolkodás leblokkol. Ezt követően már nem az intelligensen gondolkozó cortex, hanem a hüllőagy fog reagálni. A distresszhormonok megbetegítenek bennünket.
Ha felülről be tudnánk pillantani a
koponyánkba megláthatnánk a cortexet, kicsit hasonlít a dióhoz és
ugyanúgy két félből áll, sőt még az elválasztó karima is
megvan.
A bal agyfélteke elemző, analizáló
munkát végez, tehát a nagy egész felől a részletek felé irányítja a
gondolkodást. Képzeljük el azt, hogy a két agyfélteke egy-egy
szoba, akkor a bal oldali szobában ülő emberek mikroszkóppal
vizsgálódnak, a jobb oldali szobában ülő emberek pedig távcsővel
vizsgálódnak.
A jobb agyfélteke ugyanis az analízis
szöges ellentéteként, a részletekből kiindulva igyekszik azokat
nagy egésszé összerakni, tehát a szintézis felelőse. A balszobában
digitálisan, a jobb oldali szobában analóg módon dolgoznak.
Az agyunkat akkor tudjuk a legjobban kihasználni, ha a két szobában dolgozók együttműködnek. A jobb agyfélteke azonnal megérti a helyzetet, sokkal gyorsabbam, mint ahogy szavakba lehetne azt foglalni. A baloldal egyszerre csak egy dolgot csinál (ír, olvas, számol, stb.) a jobb oldal egyszerre több dolgot is tud csinálni.
A bal agyfélteke nagyon szeret elmerülni a részletekben és emiatt néha a fától nem látja az erdőt. A bal agyféltekéhez tartozik a beszéd és a logika, a ráció. A jobb agyféltekéhez tartoznak a képek, minták struktúrák, hasonlatok, áttekintés.
Azt mindenki tudja, hogy a gyerekek
úgy szívják magukba az információt mint a szivacs, de mitől
tanulnak annyival gyorsabban, szinte játszva?
Azért mert a gyermekek még egész agyukkal dolgoznak, csak az iskola
kényszeríti őket agyuk bal agyféltekének szinte állandó
használatára.
Felnőtt fejjel tehát csak a megvolt
képességet kell feleleveníteni, ha hatékonyabban akarunk tanulni.
Ehhez a legegyszerűbb gyakorlat, hogy a szöveget amit hallunk
képzeljük is magunk elé.
Tehát például hallgatjuk a híreket, hogy a
külügyminiszter Berlinbe repült, akkor képzeljük magunk elé a
látványt : ahogy felszáll a gépre, az elindul, egyre kisebbre
zsugorodik, stb.
Ha ily módon használjuk agyunkat, az
információk könnyen megjegyezhetők, az emlékezet teljesítménye
megnő. Minden olyan üzenet, amely mindkét agy féltekéhez szól,
gyorsabban és sikeresebben jut el a címzetthez.
Olvasás közben is rögtön működtessük
a fantáziánkat. Ha hosszabb terjedelmű szöveg elolvasásáról van
szó, vagy a téma nagyon idegen számunkra, először szerezzünk
magunknak áttekintést. Olvassuk el a tartalomjegyzéket és az
alfejezetek címeit, nézegessük meg a képeket (ha vannak).
A jobb agyféltekénk szereti a nagy
egészről kapott áttekintést, ami segít később a részletek jobb
megértésében. A helyzet ahhoz hasonló, mintha egy később gyalog
végigjárandó tájat először helikopterről néznénk végig.
Ha valami újat akarunk tanulni,
próbáljunk a dolgokhoz mindig képeket fűzni, vagy saját
tapasztalatainkból konkrét példákat keresni hozzá.
És próbáljuk mindjárt átadni másoknak
újonnan szerzett tudásunkat! Ugyanis amit tovább tudunk adni, azt
már megértettük. Az se baj ha nincs közönségünk, képzeljünk el egy
előadótermet, ahol éppen előadást tartunk arról, amit
megtanultunk.
A lényeg, hogy mindig dolgoztassuk
jobb agyféltekénket is.
Például nyelvtanulásnál a szokásos szótár-biflázásnál 3x olyan
hatásos, ha a szavakat értelmes mondatokban tanuljuk meg, miközben
mindent megpróbálunk magunk elé képzelni. Így mind a két
agyféltekénk egyszerre dolgozik és 3x olyan gyorsan tanulunk meg
egy nyelvet.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!