Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ezután érkezünk a csúcsra a Fény szempontjából az Isten-időben. A
Rák-hónap nulla foka a nyári napforduló pillanatát hozza be az évkörbe.
Ha pedig a Fény (értsd: a Világ Világossága) kiteljesedik, akkor már
nemcsak a jóság és a szeretet, de az ingyen kegyelem is "csúcsra
járatódik" a teremtett világ működésében. Ami azt jelenti, hogy lesz
ugyan kísértés (de még mennyire lesz!) az életünkben, de lesz szabadulás
is. Az egyiket, a kísértést a "gonosz", az anyaghoz kötöttségünkből
fakadó sötét erők képviselete hozza, a szabadulást - nem a "józan ész",
hanem az értelem-feletti működésrendű "ingyen kegyelem". A Rák képjele a
hagyományban: egymásba íródó 6 és 9. Az egyik mozgáspálya mélybe visz, a
másik kiemel a mélyből.
Helyben vagyunk! És szemben a "névadással", a Bak jegy-érvénytartamában
megtapasztalt burok-képződéssel. Ami itt, a fény-maximum idején a maga
tiszta szellemi működésében tapasztalható meg, az ott anyagba költözik,
foghatóvá lesz, "megneveződik". Ami pedig a "misztikus", azaz lelki
síkon várható kiegészítő folyamatokat illeti, ezek a Mérleg
tulajdonság-mezejében zajlanak le.
Hiába hozzuk - ingyen kegyelemből - a legteljesebb áldozatot, ha annak
élvezője számára nem tudjuk garantálni a lelkileg kiegyensúlyozott
fogadó közeget. Például az anyai áldozathozatal hiábavalóvá silányul, ha
nem tudja biztosítani a gyermek számára a harmonikus érzelmi-hangulati
környezetet.
A hagyományos magyar képjelhasználatban a Rák-tulajdonságokat azok
legmagasabb működési szintjén a fiait önvérével tápláló "Pelikán"
(Jézus-szimbólum!) jelképezi. A hozzá szükségképpen kapcsolódó
"misztikus" Mérleg-tulajdonságokat pedig - a fészek.
Eddig tartott a "katolikus" (Lukács fogalmazta) Miatyánk-szöveg. A
Fény-járás csúcsán búcsúztunk a Világ Világosságától, illetve az ő
Küldőjétől, a "mi Atyánktól".
Innen a "doxologia" tételei következnek, és itt megint érdekes
kapcsolat-rendszer kezd kirajzolódni a szemünk előtt. A maradék résznek
ugyanis a kezdő állomása az évkörben az Oroszlán, az ő lelkiségének a
képviselete viszont a doxologiai négyesség utolsó tétele, a Skorpió.
Ugyanakkor ő, az Oroszlán, lelki értelemben a Nyilashoz tartozik, míg a
Skorpió szellemiségének a Kos-lelkiség a kiegészítője. A korábban
megismert "kezdő ötös" két, eddig pár nélkül maradt szélső tagja, a
Nyilas, illetve a Kos tehát itt és most kapta meg a maga hiányzó felét. A
Nyilas-szellemiség Oroszlán-lelkiséggel gazdagodott, a Kos pedig a
Skorpió-szellemiség irányából egészült ki a maga lelkiségével.
Sorban haladva: az Oroszlánnak az "országgal" - és a szemben lévő
Vízöntővel - való kapcsolatát már megbeszéltük. Azt is tudjuk, hogy a
"misztikus" pár, a Skorpió jóvoltából ez az ország - ha nem is evilági
matériából gyúrták, de - "mindörökké" él. A Szűz és a hatalom
viszonyáról is esett már szó, a szemben lévő Halak-"akarat" kapcsolat
tárgyalásakor. A "misztikus" vonzatokról sem kell külön szót ejtenünk,
hiszen az Ikrek-Szűz viszony ilyen tekintetben reciprok jellegű. Az
Ikrek-szellemiségnek - láttuk - Szűz-lelkiség felelt meg, a
Szűz-szellemiségnek viszont Ikrek-lelkiség.
Értsd: a "hatalom" - hiába "akarom"! - csak akkor állhat fenn tartósan,
ha a szükségképpen elkövetett hibákat a hatalom gyakorlói és
kiszolgáltatottjai kölcsönösen meg tudják bocsátani egymásnak. Nem józan
megfontolás, hanem lelki egymásrahangolódás alapján. Hasonló reciprok
viszony áll fenn a következő téridő-egység, a Mérleg és a már tárgyalt
Rák-tulajdonságrendszer között. Korábbi példánknál maradva: ha igaznak
bizonyult, hogy a "Pelikán" (Rák) magasrendű szellemiségtől vezérelt
áldozata csak érzelmileg kellőképpen kibélelt fészek (Mérleg) esetén
szolgálhatja eredményesen az életet, akkor az is igaz, hogy ahol
megfelelő szellemi közeg (Mérleg) alakul ki a mindenségben, oda
előbb-utóbb beköltözik az önfeláldozó szeretet lelki indítéka, a
"Pelikán" (Rák). És ez a "megfelelő szellemi közeg" az Úri Imádság ide
illő tételének tanúsága szerint csakis akkor alakulhat ki, ha - Kálvin
János nevezetes mondását idézve -
"soli Deo glória", vagyis ha "egyedül Istené a dicsőség". (Merthogy
most éppen a di-csőség tételénél járunk.) Másként a Pelikán-fészek
óhatatlanul az önzés, a magamutogatás, a gátlástalan bírvágy melegágyává
lesz. Amint azt napjainkban annyiszor tapasztaljuk.
Utolsó tételünkhöz érkeztünk, mind az Úri Imádságban, mind az Állatöv
vele párhuzamba állított "kisvilágában". Ez utóbbi vonatkoztatási
rendszerben most a Skorpió téridő-egységében járunk. Az egyre
tökéletesebb műszerekkel vizsgálódó modern csillagászat-tudomány ebben
az irányban jelöli ki (Földünkről nézvést) az általa eddig
bemért-azonosított Univerzum központját. A feltételezett "Big Bang"
forráshelyét. Az Úri Imádság erre egyetlen szóval utal: "Mindörökké". Ez
a születés, az elmúlás és az újjászületés közös kulcsszava.
Érvényesülésének tartománya pedig pontosan szembe esik a napi lét anyagi
szintjéhez kötött Bika-tulajdonságrendszer "felségterületével". Ott:
mindennapi kenyér, ma - itt: most és minden időben. Pillanatnyi lét -
örökkévalóság. Tipikus tengely-kapcsolat az Isten-időn belül. És a szó
szoros értelmében "telibe találó" végszó az élet-teljességet megidéző
Úri Imádságban. Ha pedig a lelki hozadékát is ide akarjuk idézni, akkor
megint csak ismételhetünk. A Skorpió-szellemiségnek Kos-lelkiség felelt
meg. Az időben megfogalmazódó mindörökké misztikus síkon így kapja meg
a maga térbeli ugyanakkor erkölcsi - kiegészítőjét: "mint a mennyben, úgy itt a földön is".
Az "Ámen" - ezek után nyilván maguktól is kitalálták - visszacsatol a
"Mennyei Atyához" (hangtanilag is!), és ezzel újra indulhat,
természetesen eggyel Eddig tartott a „katolikus” (Lukács fogalmazta)
Miatyánk-szöveg. A Fény-járás csúcsán búcsúztunk a Világ Világosságától,
illetve az ő Küldőjétől, a „mi Atyánktól”. Innen a doxologia” tételei
következnek, és itt megint érdekes kapcsolat-rendszer kezd kirajzolódni a
szemünk előtt. A maradék résznek ugyanis a kezdő állomása az évkörben
az Oroszlán, az ő lelkiségének a képviselete viszont a doxologiai
négyesség utolsó tétele, a Skorpió. Ugyanakkor ő, az Oroszlán, lelki
értelemben a Nyilashoz tartozik, míg a Skorpió szellemiségének a
Kos-lelkiség a kiegészítője. A korábban megismert „kezdő ötös” két,
eddig pár nélkül maradt szélső tagja, a Nyilas, illetve a Kos tehát itt
és most kapta meg a maga hiányzó felét. A Nyilas-szellemiség
Oroszlán-lelkiséggel gazdagodott, a Kos pedig a Skorpió-szellemiség
irányából egészült ki a maga lelkiségével.
Sorban haladva: az Oroszlánnak az "országgal" - és a szemben lévő
Vízöntővel - való kapcsolatát már megbeszéltük. Azt is tudjuk, hogy a
misztikus” pár, a Skorpió jóvoltából ez az ország –- ha nem is evilági
matériából gyúrták, de - mindörökké”él. A Szűz és a hatalom” viszonyáról
is esett már szó, a szemben lévő Halak-akarat kapcsolat tárgyalásakor. A
"misztikus"”vonzatokról sem kell külön szót ejtenünk, hiszen az
Ikrek-Szűz viszony ilyen tekintetben reciprok jellegű. Az
Ikrek-szellemiségnek - láttuk - Szűz-lelkiség felelt meg, a
Szűz-szellemiségnek viszont Ikrek-lelkiség. Értsd: a "hatalom"”- hiába
"akarom"! - — csak akkor állhat fenn tartósan, ha a szükségképpen
elkövetett hibákat a hatalom gyakorlói és kiszolgáltatottjai kölcsönösen
meg tudják bocsátani egymásnak.
Nem józan megfontolás, hanem lelki
egymásrahangolódás alapján. Hasonló reciprok viszony áll fenn a
következő téridő-egység, a Mérleg és a már tárgyalt
Rák-tulajdonságrendszer között. Korábbi példánknál maradva: ha igaznak
bizonyult, hogy a "Pelikán" (Rák) magasrendű szellemiségtől vezérelt
áldozata csak érzelmileg kellőképpen kibélelt fészek (Mérleg) esetén
szolgálhatja eredményesen az életet, akkor az is igaz, hogy ahol
megfelelő szellemi közeg (Mérleg) alakul ki a mindenségben, oda
előbb-utóbb beköltözik az önfeláldozó szeretet lelki indítéka, a
"Pelikán"”(Rák). És ez a „megfelelő szellemi közeg az Úri Imádság ide
illő tételének tanúsága szerint csakis akkor alakulhat ki, - ha Kálvin
János nevezetes mondását idézve -„ "soli Deo glória", vagyis ha
„egyedül Istené a dicsőség”. (Merthogy most éppen a „"dicsőség"
tételénél járunk.) Másként a Pelikán-fészek óhatatlanul az önzés, a
magamutogatás, a gátlástalan bírvágy melegágyává lesz. Amint azt
napjainkban annyiszor tapasztaljuk.
Utolsó tételünkhöz érkeztünk, mind az Úri Imádságban, mind az Állatöv
vele párhuzamba állított "kisvilágában". Ez utóbbi vonatkoztatási
rendszerben most a Skorpió téridő-egységében járunk. Az egyre
tökéletesebb műszerekkel vizsgálódó modern csillagászat-tudomány ebben
az irányban jelöli ki (Földünkről nézvést) az általa eddig
bemért-azonosított Univerzum központját. A feltételezett „Big Bang”
forráshelyét. Az Úri Imádság erre egyetlen szóval utal: "Mindörökké". Ez
a születés, az elmúlás és az újjászületés közös kulcsszava.
Érvényesülésének tartománya pedig pontosan szembe esik a napi lét anyagi
szintjéhez kötött Bika-tulajdonságrendszer "felségterületével". Ott:
mindennapi kenyér, ma - itt: most és minden időben. Pillanatnyi lét
örökkévalóság. Tipikus tengely-kapcsolat az Isten-időn belül. És a szó
szoros értelmében -„telibe találó” végszó az élet-teljességet megidéző
Úri Imádságban. Ha pedig a lelki hozadékát is ide akarjuk idézni, akkor
megint csak ismételhetünk. A Skorpió-szellemiségnek Kos-lelkiség felelt
meg. Az időben megfogalmazódó „mindörökké” misztikus síkon így kapja meg
a maga térbeli - ugyanakkor erkölcsi kiegészítőjét: "mint a mennyben, úgy itt a földön is".
Az "Ámen"-ezek után nyilván maguktól is kita-lálták -
visszacsatol a Mennyei Atyához (hangtanilag is!), és ezzel újra
indulhat, természetesen eggyel magasabb létfokozaton, a
kozmikus-üdvtörténeti körjárat.
Végére értünk volna a magunk elemző körsétájának is? Dehogy! Hiszen még
alig indultunk el! Hátra volna az évköri három "kereszt", a kardinális, a
szilárd és a változó kapcsolatrendszerének végig-vallatása, az Úri
Imádság megfelelő tételeinek ezek szerinti sorba olvasásával. Azután
ugyanezt a műveletsort elvégezhetnénk az ún. "trigonokkal"...
Egyvalamit azonban mindenképpen szóba kell még hoznom, hiszen ígéretet
tettem rá. A "merre induljunk?" kérdéséről van szó. Első nekifutásra úgy
találtuk, hogy célszerű a "kis év" menetében araszolgatnunk végig az
imádság szövegén, és ennek a döntésnek a helyessége végül is lépésről
lépésre igazolódni látszott. Igen ám, de az a többes szám - "mi Atyánk",
"mi vétkeink" stb. - mégsem hagyható egészen figyelmen kívül.
Mi lenne,
ha "visszafelé", a precessziós rendben is végigpróbálnánk az útvonalat?
Nos, meg lehet tenni - magam meg is tettem -, de mindjárt az első lépés
után orra buknánk. (Aki nem hiszi, járjon utána!) Nyugodtan ki lehet
jelenteni: ez az útvonal - így, önmagában - nem járható! Az egyéni
életvitel lehetőségéről lemondva, azt nullázva, úgy látszik, nem
lehetséges sem a nemzeti, sem az egyetemes emberi létsíkon közlekedni.
Minden ilyen mozgás-kísérlet "eredménye" üres fikció marad. Más
megfogalmazásban: a legmagasabb rendű nemzeti (egyetemes emberi)
feladatot is egyénekként kell vállalnunk és végrehajtanunk. Ez alól a
felelősség alól semmiképpen sem bújhatunk ki.
Mármost mi lenne, ha az Úri Imádságban és az évkörben párhuzamosan
bejárható kétféle, egyéni, illetve egyetemes menet-lehetőséget
egyszerre, összhangzatosan érvényesítenénk? Mert ennek sem elvi, sem
gyakorlati akadálya nem mutatkozik. És így - előre jelezhetem - igen
értékes új felismerésekhez juthatunk.
Az indulás természetesen ilyen feltételek mellett is a Nyilasból kell,
hogy történjék. Az is mindjárt belátható, hogy sem neki, sem a vele
szembe eső Ikreknek nem lesz kiegészítő párja a kétirányú menetben. Ők
ketten ilyen módon az egész folyamatrend-szer gerincét fogják képezni.
Egyébként az Ikrek már eleve két-összetevőjű rendszert képez mind az
Állatövben, mind az Úri Imádság hozzá tartozó szövegrészében.
("Bocsásd meg..., s mi azonképpen megbocsátunk...") A többiek párokat alkotva emelkednek szintről szintre, egyre feljebb, egészen idáig. A kis éves (egyéni) útvonalon addig, hogy "Bocsásd meg...", a precessziós (nemzeti, egyetemes emberi) vonalon odáig, hogy "s mi azonképpen megbocsátunk...".
Lássuk, emeletenként hogyan fognak szólni az imádság párokba rendeződő tételei.
Első emelet (Bak – Skorpió): "Szenteltessék meg a Te neved" - „Mindörökké”. Második emelet (Vízöntő - Mérleg): "Jöjjön el a Te országod" - (Mert tiéd) "a dicsőség". Harmadik emelet (Halak – Szűz): "Legyen meg a Te akaratod" - (Mert tiéd) "a hatalom". Negyedik emelet (Kos - Oroszlán): "Mint a mennyben, úgy itt a földön is" - ("Mert) tiéd az ország". Ötödik, egyben utolsó emelet (Bika – Rák): "A mi mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma" - "És szabadíts meg minket a gonosztól, hogy ne vihessen kísértésbe minket".
Az "igen érdekes felismerés" (legalább egy) azonban még csak most
következik. Ha ezt a Nyilas - Ikrek tengelyre szimmetrikus
emelet-rendszert rávetítjük az évkör rajzos ábrájára, azonnal világossá
válik, hogy a manicheizmus jellegzetes "öt plusz egyes" elemrendszerének
az állatövi jegyekhez való viszonyát képeztük le vele. Ebben a
rendszerben a Skorpió és a Szűz "elemet cserél" a mi szokványos
elem-beosztásunkhoz képest. Nevezetesen: a Skorpió föld-elemű lesz, a
Szűz pedig vizes. Ezen kívül "plusz egyes" vagy "nulladik" elem
szálláshelyeként önálló emeletet kap a Bika - Rák páros, az "ötödik
elem", az "életfa" vagy "quinta essentia" pedig a Nyilas - Ikrek
tengelyben nyilatkozik meg.
Bármennyire kellemetlenül érinthet ez egyeseket vagy bizonyos köröket,
újra hangsúlyoznunk kell: ez a sajátos elrendezésű elem-rendszer csakis a
- szkíta ősvallásból mellékágon kialakult - manicheizmus írott
hagyományában mutatható ki (Kephalaia). Párhuzama a Miatyánk egyéni és
közösségi olvasati egységeit egyetlen emelet-rendszerbe összefoglaló
szöveganyaggal mindazonáltal tagadhatatlan.
Ahhoz, hogy eltekinthessünk tőle, az imádságnak az évkörre
vetíthetőségét magát kellene kategorikusan tagadnunk. Erre azonban a
fenti érveléssor után vajmi kevés esélyünk maradt.
Következtetés?... Nos, valamit az Olvasóra is bízni kell. És én bízom az
Olvasóban: végig fogja meditálni ezeket a szövegcsoportosításokat.
Valamennyit. Csakhogy ehhez már nem lesz szükség rám.
Isten segítse Önöket örömteli munkálkodásukban!
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!