Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 0 hozzászólás
A
pünkösdisták általában a II. századi
montanizmusban látják elõfutárukat.
A hagyomány szerint Montanus a keresztség felvételekor
nyelveken szólt és prófétált.
Sajátjuknak tekintik Tertullianus karthagoi püspököt
is (150-225), aki hangsúlyozta a karizmatikus megnyilvánulások
fontosságát. A XII. századi valdiakat,
a XVI. századi hugenottákat és
egyes pietista protestánsokat is elõdeiknek
tekintik. Az elsõ indítást Wesley János,
a metodizmus atyja (1703-1791) adta, aki szorgalmazta
a Szentlélek-keresztséget. A tulajdonképpeni
pünkösdizmus felé Charles S. Finney jelentette az
átmenetet. A XIX. század elejét mint "második
ébredést" emlegetik. A modern pünkösdizmus kezdetét
a szakemberek 1906. április 6-ára teszik, amikor egy
csoport azt élte át Los Angelesben, hogy "tûz
szállt le az égból". Fõleg metodista,
presbiteriánus lelkészek terjesztették a pünkösdizmust,
amely 1909-ben már Európába is átcsapott.
A mozgalom központi eleme a lélek -keresztség
átélése, a nyelvadományok,
a gyógyító képességek és
egyéb karizmák elõtérbe helyezése.
A pünkösdista mozgalomból nõtt ki a karizmatikus
mozgalom is. Ennek elsõ jeles képviselõje
David du Plessis (1905-1986), akit Mr. Pentecost, Pünkösd
Úr néven is emlegettek.Ebbõl az ágból
nõtt ki a 60-as évek Jézus-mozgalma is.
A harmadik
hullám a 70-es évekre tehetõ, ennek kiemelkedõ
képviselõje a buddhistából kereszténnyé
lett Paul Yonggi Cho. A lelki megújhodás sok jele
mutatkozik ezekben az "ébredési" hullámokban.
A lelki adományokat hangsúlyozó, ún. karizmatikus
mozgalmak a nagyobb egyházakat is átjárják,
így a katolikus egyház kebelén belül is jelentkeznek.
A pünkösdizmus elõször 1913-ban tûnik
fel Magyarországon, Békéscsabán, majd a
Viharsarokban, Pitvarosban 1924-ben.Hadifoglyok az orosz hadifogságból
is hasonló szelet hoztak haza, az amerikai kivándorlók
is ugyanilyen irányzatokkal találkoztak az Újvilágban
s igyekeztek ezeknek itthon is teret adni.
1928-ban Apostoli
Hit, majd Magyarországi Isten-gyülekezetek, az Élõ
Isten Gyülekezetei és más neveken
jelentkezett itthon a pünkösdizmus, késõbb
az Evangéliumi Pünkösdi Egyház nevet vette
fel, amely a Szabadegyházak Tanácsának
tagja lett, de az Õskeresztyén Felekezet vagy az Evangéliumi
Keresztyén Gyülekezetek elnevezésû közösség
is pünkösdista volt. 1961-ben Evangéliumi
Keresztyének és Pünkösdiek Gyülekezete
néven egyesültek az irányzatok. Mint a Jézus-mozgalom
már nevében is jelzi, Jézus személye
központi jelentõségû a pünkösdizmusban,
ugyanakkor fennáll az a veszély, hogy Jézusban
csupán a -rendkívüli képességekkel
rendelkezõ - embert látják. A Fiú
és a Szentlélek személye közül egyébként
is a Szentlélekre tevõdik át a hangsúly,
mint ezt a szekta (vagy szekta-csoport) elnevezése is
mutatja. A Krisztusra mutató (krisztológiai) szempont
kiiktatása a kereszténység intézményes
oldalának háttérbe szorításához
vezet náluk.
A pünkösdizmus
nagyon is középpontba állítja
a Szentírást, mint Isten szavát. Ugyanakkor
- akárcsak a többi keresztény szektára jellemzõ
rájuk a fundamentalizmus, vagyis a Szentírás
betû szerinti értelmezése. Elfeledkeznek arról,
hogy a kinyilatkoztatás fokozatos fejlõdést mutat
és különbözõ mûfajokat ölel
magába: "Miután többféleképpen és
különbözõ módokon szólt hajdan
Isten a próféták útján az atyákhoz,
e végsõ korszakban Fia által szólt
hozzánk" (Zsid 1, 1). A szektás biblia-értelmezés
másik jele, hogy úgy vélik: a Szentlélek
sugalmazó ereje a Szentírás-olvasóra is
érvényes.
Azok
tekinthetõk keresztényeknek, akik a Szentháromság
nevére lettek megkeresztelve, és elfogadják
a Nicea-Konstantinápolyi Hitvallást. A pünkösdisták
ezeknek a feltételeknek eleget tesznek. A pünkösdisták
úgy látják, hogy amikor
Nagy Konstantin államvallássá tette a kereszténységet,
a Szentlélek megnyilvánulásai egy-két
kivételtõl, mint Clairvaux-i Szent Bernáttól
vagy Assisi Szent Ferenctõl eltekintve- kiszorultak az egyház
életébõl. Ez természetesen nem
igaz. Napjainkban egyes pünkösdista csoportok kapcsolatot
keresnek a katolikus karizmatikus mozgalmakkal is. Általánosságban
viszont elvetik az egyház intézményes oldalát
és erõs kritika alá vetik a
Katolikus Egyházat amiatt, hogy az egyházi hierarchia
viszi benne a vezetõ szerepet.
Mit mondanak a Katolikus Egyházról? A pünkösdizmus
rendszerint adventista jellegû, világvége-váró
elképzelésekhez kapcsolódik, nincs önálló
üdvösség-tanítása.
Ami a lélek-keresztséget
illeti, Keresztelõ Szent János szerint Krisztus "Szentlélekkel
keresztel" (Jn 1,34), de ez azonos a "vízbõl és
Szentlélekbõl" való újjászületésünkkel
(Jn3,5), tehát a Lélek-keresztség maga a keresztség
szentsége.Az más kérdés, hogy az élmény
szintjén mennyire éljük meg keresztségünket.
A kegyelemnek azonban nem feltétele az ember átélése.
Ami pünkösdöt illeti, a Szentírás az elsõ
pünkösdrõl számol be az Apcsel 2-ben.
Minden további "pünkösd.. ennek továbbvitele.
Az õsegyház a bérmálás
szentségében konkrétizálta a Szentlélek
vételét, de ez már nem keresztség.
A teológia mindig is hangoztatta, életünknek
van szentlelkes, pünkösdi eleme, ami nem más,
mint a "lelki emberség" (Róm 8,5) megvalósítása,
a kegyelmi élet.Kétségtelen, Szent Pál tanításában
nagy szerepet kapnak a lelki adományok (karizmák),
ám ezek nem pótolhatják a keresztény
lelkiélet többi elemét (így a szentségi
életet), másrészt nem függetlenek a keresztény
közösségtõl és az apostoli hivataloktól.
Aki rendkívüli adományok megélésével
kívánja kezdeni a lelkiéletet, kb. úgy
jár el, mintha emeletet próbálna építeni
alap és földszint nélkül.
Az Apcsel
2,4 a Szentléleknek tulajdonítja, hogy egyesek
"különféle nyelveken kezdtek szólani".
Valójában ez nem más, mint az egyház egyetemes
voltának kifejezése, hogy ti. az evangéliumot
minden nép fiaihoz el kell juttatni. Kétségtelen,
Szent Pál beszél a nyelveken szólás adományáról
(1Kor 14,1-5), de jelzi, ez nem öncél
és nem önfitogtatás eszköze, hanem a közösség
szolgálata:azért van, hogy "az egyház is épüljön
rajta"(uo. 14,5). Épp ezért, ha valamilyen
jel nem az egyház javát szolgálja, hanem egyenesen
az egyház szétdarabolását célozza,
világossá válik, hogy ilyen esetben nem a Szentlélek
munkájáról van szó!
A pünkösdisták
szerint a Szentlélek jelenlétének átélését
extázis is kíséri. A Szentírásból
nemigen igazolható, hogy az erre való törekvés
a keresztény élet központi célkitûzése.
Jézus elragadtatások helyett egyszerûen példája
követésére, sõt kereszthordozásra szólít
(Mk 8,34).
Mint a református
Bütösi püspök írja, a pünkösdizmusban
másodrendûvé vált, mire adta Isten
a maga ajándékait, elsõrendûvé vált
a Lélek ajándékainak keresése és
megélése. Vajon nem arról van- e szó, hogy
felkorbácsolt hangulatban az erre érzékeny
lelkek tömegpszichózis áldozatai s vajon az
extázis nem a tudattalan elõtörését
jelenti-e, természetfölötti elem nélkül?!
Ez a fajta lelkiség könnyen
ópiummá teheti a vallást, a szónak
most igazi értelmében.
A világon
mintegy ötmillióan, Magyarországon tízezren,
vannak. Gyógyulásra, lelki vigaszra
vágyó embereknek gyógyító, öngyógyító
kurzusokat hirdetnek meg, a biblia behatóbb tanulmányozására
szólítanak, összejöveteleiken extázist
igérnek.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!