Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Az alábbi összefoglaló nem az elítélés, hanem az "eltévedt bárány" megkeresése odaadó Szándékával íródott a Jó Pásztor nevében. Vagyis Jézus nevében, aki azt mondta, nem szeretné, ha csak egy lélek is elveszne az emberek közül. Nem akarjuk megbélyegezni az egyes emberek hitét, meggyõzõdését, csupán azokra a pontokra szeretnénk rámutatni, ahol az eltér a krisztusi normától egy-egy tanítás, és ezért veszélybe került az igaz tanítás.
A Keresztény Egység Titkársága 1986. májuis 2-án így határozta meg a szekták fogalmát: "Olyan vallási közösségek, amelyek, valamely nagy kultúra vallási közösségének tanaiból és gyakorlatából származtatják magukat, de azzal mégsem kívánnak azonosulni". Vagyis a szekták legfõbb ismertetõjegye a "kontra-jelleg", a kiindulásul vett vallási közösség hátbatámadása. Sokat mond már a szó eredete is. A szekta szó a sequor (követ) latin szóból származik, azt foglalja magába, hogy egyeseket félrevezettek, elkolompoltak a nyájtól. S valóban, minden szektára jellemzõ az elkülönülés és valamilyen különleges irányzat felvállalása, ahol igen lényeges a vezetõ, a guru, az alapító személye és vele szemben a már-már szolgai alávetettség.
A szekták modern rabszolgaságot hoznak magukkal, lelki
fasizmus veszélyét rejtik magukban, ami a személyiség feladásához vezethet.
Mi a szekták táptalaja?
Mai meghasonlott és erkölcsiségében széthullott világunkban elemi erõvel tör fel a vallási igény. Ez azonban adott esetben nem a hagyományos közösségek, hanem az új, divatos szekták felé irányul. Segíti ezt egyfajta szélsõséges liberalizmus is, amely teret enged a különcségeknek és a kétes eszméknek és gyakorlatoknak. Ugyanakkor a szekták elõretörése világjelenség is, s ennek jónéhány oka van.
Érzelmileg elszegényedett, egyéni élettérben beszűkült, célokban, családi-közösségi mintákman kiüresedett világban élünk, ellenhatásként az emberek jobban vágynak a misztikum, a különlegesség után, s ezt a vágyat a szekták jobban kielégítik, mint a nagy vallások. A kérdésekre egyszerû recepteket kínálnak, nem vállalják a súlyos problémák hosszú küzdelmet igénylõ megoldását.
Miért soroljuk három csoportba a szektákat?
Beszélhetünk keresztény, álkeresztény
és nem keresztény szektákról.
Keresztény szekták -mint pl. a Hit
Gyülekezete - esetében a kiindulópont ugyan a zsidó-keresztény
kinyilatkoztatás, ám a nem is titkolt fõ cél a hagyományos kereszténység,
a történelmi egyházak kíméletlen bírálata. Vannak
olyan szekták - mint a Jehova tanúi-, amelyek
szintén hivatkoznak a Szentírásra, azonban igen lényeges pontokon
eltérnek a kereszténység alaptanítástól, ezért ezeket álkeresztény
szektáknak nevezzük. A nem keresztény szekták -mint a krisnások vagy Sri Chinmoy követői - nem a keresztény vallások körébõl származnak,
de hasonló jegyeket viselnek, mint az
elõzõ két csoport tagjai.
Mennyiben destruktívak? Destruktív az a
közösség, amely rombol, elsõsorban hagyományos közösségi értékeket. A társadalomban, a közéletben
háromféle értelemben beszélhetünk rombolásról és leépítésről.
1. Jogi értelemben, ha a
közösség megsérti, semmibe veszi a törvényeket, nyíltan szembeszegül azokkal.
2. Etikai-erkölcsi értelemben, ha a
közösség tagjai kijátsszák a társadalom erkölcsi törvényeit,
pl. adócsalást követnek el, megkövetelik,
hogy tagjaik önmagukat és vagyonukat ajánlják
fel a szervezetnek.
3. Romboló tanítás, ahol a cél
más közösségek kultúrában kiérlelt tanítását tönkretenni.
Legnyilvánvalóbb a romboló vonás a sátánizmusban. Gyilkosság,
erõszak, még emberevés is elõfordul a szekta tagjainál. Hallottunk
öngyilkos szektákról is, pl. a texasi dáviditákról.
A magyar törvényesség (a parlament) négy szektát ítélt destruktívnak.
A Jehova tanúit, akik nem
engedik meg a vérátömlesztést és szétzilálják a családokat, a múnistákat, akik
fegyvergyártásból nyerik anyagi forrásaikat, a krisnásokat,
a család-eszmény tagadása miatt és a szcientológia híveit, akiknek számos
országban meggyûlt mar a
bajuk
kozigazgatasi szervekkel.
Miért terjednek? Ami a hazai
okokat illeti, elsõ helyen áll az elõzõ kor hitellenes és
egyházellenes kampánya. Hiába ment végbe rendszerváltás
(ha ugyan végbement) a legtöbb
emberben, fõleg a fiatalokban megmaradt a történelmi egyházakkal szembeni ellenérzés.
Az amúgy is válságban lévõ keresõ fiatalokat, a lelki meghiúsultságban élõket könnyen emészthetõ illúziókkal igézik meg az újegyházak és szekták. A sokszor fásult hagyományos egyházi közösségekkel szemben jobban törekszenek arra, hogy élményt nyújtsanak összejöveteleiken. Jól élnek a parapszichológia eredményeivel, s azokat önmaguk igazolására használják fel.
Persze egészen prózai ok is lapul a
szekták terjedése mögött. A szcientológia, krisnás ISKCON, a
múnizmus, a jehovizmus és a hangzatos nevû
kisebb-nagyobb szekták mögött
gazdasági érdekeltségek, nagyon is valós konszernek, trösztök rejtõznek, amelyek vallási eszmék
álarcában gazdasági, sõt lehetõség szerint politikai világhatalomra törekednek.
Távoli kontinensek ezúton is terjesztik saját kultúrájukat.
Mit tehet az Egyház?
Az okok
között azonban feltétlenül ott van hagyományos közösségeink gyöngesége,
az erélytelen igehirdetés és a rossz tanúságtétel is. Ez az a
pont, ahol a szekták bírálatának lelkiismeretvizsgálatba kell
átcsapnia s ahol keresnünk kell a szektásodási hullám ellenszerét. A
szekták - mint álközösségek -legfõbb ellenszere valódi keresztény közösségek kialakítása. Egyházunkban meg kell
erõsítenünk a személyes lelkipásztorkodást,
a minden egyes emberre kiterjedõ gondoskodást. Hathatós eszköz a szekták
el1en a családpasztoráció is, a családnak mint család-egyháznak elõtérbe
állítása.
Fontos hitéletünk gazdagítása is.
A Bibliának legalább annyira kezünkben kell lennie, mint a
szektásokéban. Élményt kell nyújtanunk a liturgikus cselekményekben, s
azon kívül, az együtt ünneplésnek akár egészen
új módjaival. Sokat tehetünk a karitatív
munkával is. A kereszténység nem zákózhat
a templom kapuja mögé. Végsõ soron nem a merev tagadás a helyes válasz,
hanem hitünk erejének megmutatása, tanuságtételben és tanítás vonalán egyaránt.
Mit tehet a család? A fiatal akkor menekül a szekta karjaiba, ha meglazultak családi kapcsolatai. Különösen a kollégisták vannak veszélyeztetett helyzetben, akik partra vetett halakként vergõdnek a személytelen intézet keretei között. Épp ezért a szülõk legfõbb feladata a kapcsolattartás. Ha gyermekük szektás lesz, az egyértelmû ítélet fölöttük. De még ez sem jelenti azt, hogy meg kellene szakítaniuk minden kapcsolatot gyermekükkel.
Egy jellemzõ példa: Ursula Zöpfel
német édesanya épp azzal kapta vissza
krisnás leányát, hogy írt neki, látogatta, mindent megtett hogy megmentse
lelkét. Fontos tehát, hogy
a szülõ ne szakítsa meg a kapcsolatot gyemekével, hanem hagyja nyitva
elõtte az ajtót a visszatéréshez. A megelõzés azt jelenti, hogy a családnak érzelmi hátteret
kell nyújtania a felnövekvõ nemzedék számára.
Mit tehet az iskola?
Az
iskolának számolnia kell a lelkiismereti szabadság elvével.
Ezért nem helyes a diszkrimináció, a kirekesztés, a szektás
gyerek kiutálása.
Ugyanakkor azt sem teheti meg az iskola, hogy szó nélkül elmegy
a szekták destruktív jelensége mellett. Ha egy gyerek ilyen
szektához kötõdik, annak itt is
jelzés értéke van: a gyereknek közösség-igénye van és azt nem elégítette ki sem
a család, sem az iskola. Hittanórák, történelem és magyarórák
feladata, hogy a fejekben is helyükre kerüljenek a szekták, a
gyerekek megismerjék azok igazi arculatát.
A legfõbb orvosságot pedig az jelentené, ha az iskola nemcsak tanítana. hanem nevelne is. A személy-központú, személyes kapcsolatokra épülõ iskolai közösség, az egyházi kisközösségekhez hasonlóan és azokkal együtt képes ellensúlyozni a szekták "love-bombing"-ját, szeretet-bombázását, amely egyébként rendszerint csak elsõ lépésben nyújt valmilyen szeretetet, második lépésben esetleg már lealáz és kiszolgáltatottá tesz.
Vannak eligazítást adó könyvek: -Giuseppe de Rosa: Vallások, szekták és a kereszténység, Tarnay Bruno: Katolicizmus és kultuszok, Bütösi jános: Tévtanítások pergõ tüzében. Kiadja a Logosz Munkacsoport egyházi jóváhagyással.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!