Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
12 éve | B Klári | 1 hozzászólás
Már a reformáció kezdetén jelentkezett az az anabaptista, (újrakeresztelkedõ) irányzat, melynek képviselõje az a Münzer Tamás volt aki Luther Mártonnal szemben is fellépett. Õ a ''valósággal igazhívõk és szentek'' gyülekezetét kívánta létrehozni. Innen származik a felnõtt keresztség és a hitvalló gyülekezet követelménye.
A törekvés nem új az egyháztörténelemben, hiszen a montanista mozgalmak az ókorban, a katharista mozgalmak (a katharosz, tiszta szóból: tisztának tekintették magukat) a középkorban már ugyanezt a célt tûzték ki. Szinte mindazokat a jegyeket megtaláljuk már ebben az elsõ formulában is, amik a késõbbi a kereszténységbõl kivált irányzatoknál jelentkeznek: a Szentírás betûjénél fontosabbnak tartják, mit mond nekik ''külön'', egyénileg úgymond a Szentlélek.
Az Ószövetség túlsúlyra jut náluk az Újszövetséggel szemben. Apokaliptikus (végítéletet váró) tanok kerülnek náluk elõtérbe. Ennek végkicsengése, hogy 1534-35-ben nagy külsõséggel megalapítják Münsterben ''Sion királyságát'', ahol azután még a többnejûséget is megengedhetõnek tartották.
A következõ áramlat Menno Simons frieslandi, volt római katolikus pap nevéhez fûzõdik, aki elhagyja az apokaliptikus fanatizmust és csöndes, kereszthordozó kisgyülekezetet alakít ki ("mennoniták"). Õk elvetik a gyermekkeresztséget és az esküt, a világtól elvonulva, de szinte katonai fegyelemben élnek.
A tulajdonképpeni baptisták (szószerint: keresztelõk, vagy alámerítkezõk) a XVII. században, Angliában jön létre, mint az evangéliumi szabadkeresztény gyülekezetek egyik fõ formája. Alapítója John Smyth, aki 1606-ban Hollandiába került s az anglikán államegyháztól elütõ nézeteit az akkoriban Hollandiában elterjedt mennonita és anabaptista (újrakeresztelkedõ) felfogással elegyítette és kezdte hirdetni, hogy a gyermekkeresztelés semmis, a felnõtteket újra meg kell keresztelni.
Követõivel visszatért Angliába. Cromwell, majd Orániai Vilmos szabadságot biztosított számukra, ezért tanuk hamar elterjedt Angliában. Milton, a költõ is közéjük tartozott. Anglián kívül fõleg Észak-Amerikában talált talajra. Szülõföldjén a tan két ágra szakadt (részleges és általános baptisták), Amerikában pedig további ágakra: Ellenmissziós baptisták; A hetedik nap baptistái; A hat fõigazság baptistái; Isten egyháza; Tunkerek; Krisztusban egyesült testvérek; Campbellisták; Angyali vagy testvéri szeretet társasága.
A német baptisták mind tanban, mind szervezetben különböznek az angliaiaktól és amerikaiaktól, hazánkban is a német ágazat terjedt el, amelynek nagy hagyományai vannak Békés, Pest, Szolnok, Tolna, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében. A baptisták általában a kálvini hitvallás alapján állnak, így elfogadják a Szentháromságot és azt, hogy az Úr Jézus Isten Fia.
Hogyan fogadják a Szentírást? Az ószövetségi Szentírás
46 könyvébõl a Magyarországi Baptista Egyházi Jellegû Közösség Honlapja szerint
csak 39 könyvet fogadnak el, tehát 7 kánoni könyvet elvetnek a Szentírásból.
A reformáció egyházaihoz hasonlóan vallják, hogy hitünk egyetlen forrása
a Szentírás. Ugyanakkor a Szentírás-magyarázatban nem fogadják el a korábbi
korok értelmezését és hajlamosak arra,
hogy elõre felállított tételekbõl induljanak ki (ezt petitio principiinek,
a bizonyítandó tétel elõzetes
feltételezésének nevezhetnénk). Jó példa erre éppen a felnõtt keresztség: eleve feltételezik, hogy a keresztséget
csak tudatosan lehet felvenni. Vallják ezt annak ellenére, hogy a
Szentírás korához még igen közel álló õskeresztény korból sem igazolható, hogy
akkor ellenezték volna a gyermekkeresztséget. Még ha a gyermekkeresztséggel
általában nem is éltek, megosztó hitvita vagy szakadás nem volt emiatt.
Martin Luther King
Mennyiben keresztények? Keresztények azok, akik a Szentháromság nevére vannak megkeresztelve. A baptisták ennek a jegynek nem tesznek eleget, nem a Katolikus, Ortodox, Anglikán, Református és Evangélikus értelemben keresztelnek az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében. A Szentírás leírja, hogy amikor a tanítványok olyan megkereszteltekre találtak, akik csak Keresztelõ János bûnbánati keresztségében részesültek, azokat minden esetben újra keresztelték. A baptisták viszont az Atya és a Fiú és a Szentlélek nevében megkeresztelteket is újra keresztelik, tehát keresztségük nem azonos a miénkkel, különben elfogadnák a katolikus keresztséget, mint ahogyan mi elfogadjuk az imént felsorolt egyházak keresztségét és senki áttérõt nem keresztelünk újra. A baptisták Keresztelõ János bûnbánati keresztségében részesülnek.
A magyarországi baptista gyülekezetek küldötteinek és lelkipásztorainak országos közgyûlése a Katolikus Egyház az apostolok által az apostoli zsinaton elfogadott apostoli hitvallását fogadja el, így azt hiszi és vallja, amit az apostolok hittek és vallottak.
Mit tartanak a Katolikus Egyházról? Mint minden más keresztény közösséget, így
a Katolikus Egyház tanítását is elvetik, a gyermekkeresztelés gyakorlata, a
történelmi múlt, így a világi hatalommal való összefonódás miatt. A Szentírás azonban sehol sem tudósít
bennünket egy baptista egyház alapításáról. Bár több tanítás azonos vagy
hasonló, a túlnyomó többség tételesen különbözik. A baptisták általánosságban elfogadják a
többi keresztény közösségnek az üdvösségre
vonatkozó tanítását, de a feltételek és a kivételek mégis a legtöbb tanításban
megjelennek.
Ami a számukra "mérvadó kérdést", a keresztséget illeti, a
gyermekkeresztség elvetését protestáns teológusok épp a reformáció egyik
alapgondolata: a Krisztus által és nem az egyes emberek érdemei alapján történõ
megigazulás tétele elleni orvtámadásnak
tekintik. Katolikus Egyházunk is úgy
tartja, hogy a szentségek nem az ember erõfeszítésébõl, hanem Isten kegyelmének
erejébõl hatékonyak. Szent Pál és a Nicea-Konstantinápolyi zsinat alapján mi az "egy
keresztség"-ben hiszünk, képtelenség tehát, hogy egy-egy, már megtörtént keresztséget bárki
visszavon, semmisnek vesz, esetleg újra kiszolgáltat. Az más
kérdés, hogy ki-ki hogyan éli meg az egykor kapott szentséget s azt
mennyiben teszi életformáló erõvé. A mai korban is jelentkezik törekvés a
neokatekumenátusra (a keresztség tudatos újra felvállalására) és a "futószalagon" végzett keresztelések
túlhaladására, ez a gyakorlati szempont azonban nem kérdõjelezi meg
a gyermekkeresztség elismerését.
A baptisták bibliaértelmezését szintén kérdõre vonják még protestáns szerzõk is, mert a misztikus megvilágítást, a külön egyéni kijelentést a Szentírás fölé helyezik. Ezzel nagyon jól megfér náluk a fundamentalizmus is (egyes helyek betû szerinti értelmezése, pl. a Hegyi-beszéd elõírásainak megtartásában), emellett a több más felekezethez hasonlóan jelentkezik náluk az Ószövetség elsõsége az Újszövetséggel szemben, ugyanakkor 7 sugalmazott könyv eltagadása nagyon intõ kell hogy legyen mindenki számára. Végsõ soron tehát ugyanazokkal a jelenségekkel találkozunk a baptistáknál, mint a legtöbb hasonló felekezetnél.
Épp ezért tanulságos lehet számunkra, hogyan húzza meg a határt a
reformáció fõ vonulata és "mellékirányai" (köztük a baptista
irányzat) között a református teológia. Református szerzõk szerint az választja
el ezeket a közösségeket a lutheri vagy kálvini iránytól, "hogy egyik sem
a reformáció központi evangéliumi
alapigazságából és alapélményébõl (hit által való megigazulás, mindenható kegyelem) indul ki", egyaránt
szembefordulnak Rómával és az
akkor már megszilárduló protestáns egyházrendszerekkel. A baptista közösség ebben is mintegy típust teremt a
késõbbi irányzatok számára.
Cinkotai baptista közösség háza
Hányan vannak? A világon tízmilliónál is többen -a Baptista Egyház a világon a
harmadik legelterjedtebb
felekezet. Magyarországon több tízezren vannak. Rituális kötöttségük nem igen
van, a legkülönbözõbb kötetlen eszközökkel -modern zene, a természet ölén
tartott rendezvények, csendes napok, karitatív szervezetek- révén nyerik meg az
érdeklõdõket s vonják be tevékenységükbe. Akár a rádióhallgató is tanúja lehet,
hogy ha kevesen is vannak, mégis a Baptista Szeretetszolgálat bárhol
katasztrófa van a világban, azonnal megjelenik. A magyar baptisták az USA-ból
kapnak jelentõs anyagi támogatást, így nyílik lehetõségük karitatív
módszerekkel bõséges mozgástérbõvítésre.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Magyar Keresztény Egyház szellemisége és értékrendje