Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a EMKÉK közösségében!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Az igaz tudás és szeretet hívei vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mária Magdolna mindig rejtély volt sok keresztény számára
Sokat foglalkoznak vele az evangéliumok, és a Jézus körül élt nők
nyolc listája közül hétben az első. Van egy orthodox hagyomány,
amely szerint Mária Magdolna egykor prostituált volt, de megbánta
– bár a Biblia ezt nem mondja. A Biblia a galileai nők
között említi, akik Jézust és a tanítványait követték. Jelen volt
Jézus keresztre feszítésén és temetésén. Ott volt a nők között,
akik elmentek a sírhoz, hogy kenőcsökkel kenjék be Jézus testét. Ő
volt az első, aki látta a feltámadt Krisztust. A meghatározásnál
fogva ez azt jelentette, ő volt „az első
apostol.” Ő jelentette be Jézus feltámadását az
apostoloknak. Mivel ő jelentette be elsőként a feltámadást, a
katolikus egyház az "apostola apostolorum" címmel tisztelte meg,
ami azt jelenti, „apostol az apostoloknak."
A Biblia soha nem állítja, hogy Mária Magdolna volt az a bűnbánó
prostituált, aki megmosta Jézus lábát, és a hajával törölte meg
(Lukács 7:36-50. Egyes tudósok szerint mégis ez az esemény a
legközvetlenebb bizonyság arra, hogy Jézus nős volt. Az eseményt
mind a négy evangéliumban följegyezték, Jézus kifejezett parancsot
adott, hogy őrizzék meg. A lábak felkenésének
ceremóniája régi királyi szertartás volt. Ez a
szertartás pecsételte meg a király és felesége házasságát. A
szertartást, röviden, még Salamon Éneke is említi.
A Biblia sehol nem állítja, hogy Mária Magdolna volt az a nő, akit
házasságtörésen értek, és Jézus mentette meg a halálra kövezéstől
(János 8:1-11). Róla csak azt mondják, hogy egyszer megszállta hét
démon (Lukács 8:2). Lehet, hogy ez az orthodox hagyomány forrása,
amely szerint Mária prostituált volt, mielőtt Jézussal
találkozott.
A Biblia följegyzi, hogy Mária találkozott Jézussal a feltámadás
után. Följegyzi, hogy olyan meghitt kapcsolatban voltak, amilyet
szerelmesektől lehet elvárni, és nem barátoktól. Ahol Jézus
„asszonynak” nevezi Máriát, azt ugyanolyan
könnyen lehet „feleségnek” is fordítani.
Görögül az asszonyt és feleséget jelentő szó ugyanaz, és a fordítók
a körülményeknek megfelelően döntik el, hogyan fordítsák. Néha az
asszony vagy feleség fordítás teljesen önkényes.
Az orthodox Mária Magdolna, a gonosztikus Mária Magdolnával szemben
1945-ben fedezték fel Felső-Egyiptomban a régi szövegeket, amelyek
több információt adtak Mária Magdolnáról, és a korai
keresztényekről. Sok korai keresztény szöveget találtak, köztük
néhány korábban ismeretlen evangéliumot. Ezek az evangéliumok olyan
tanításokat, Jézus és a tanítványai körüli eseményeket említenek,
amelyeket korábban nem ismertek. Pl. az egyik evangélium említi,
hogy Jézus gyakran és „szájon” csókolta Mária
Magdolnát. Egy másik szerint Jézus így nevezte Mária Magdolnát:
„az asszony, aki mindent tud.” Ezek a korai
írások megerősítik, hogy Mária Jézus „társa,”
vagy akár a felesége volt. Írt egy evangéliumot is, ez a
Mária-evangélium.
Felmerül a kérdés: Miért lett volna két eltérő hagyomány Mária
Magdolnáról? A leghihetőbb magyarázatot a történelmi szakadásban
találhatjuk, amely nagyon korán bekövetkezett a keresztény
közösségben. Úgy látszik, hogy a korai keresztény közösség azért
szakadt szét, mert nem értettek egyet a tanításokban. A közösség
többsége olyan keresztényekből állt, akik úgynevezett
„eretnek tanítások” felé hajlottak, mint a
docetizmus, montanizmus és gnoszticizmus. A többiek alkották a
kialakuló, intézményes egyházat. „Orthodox”
hívőknek ismerték őket, akik elfogadták az egyház politikai és
lelki tekintélyét. Mindenkit eretneknek neveztek, aki nem volt
benne a szervezetükben, mert azok nem fogadták el a papok
tekintélyét.
Míg a keresztény gnosztikusok azt a hagyományt őrizték, hogy Mária
Magdolna szeretett tanítvány és vezető volt a keresztény
közösségben, az orthodox keresztények eltávolítottak minden célzást
arra vonatkozóan, hogy ő lett volna a johannita közösség alapítója.
A szeretett tanítványból egy névtelen, férfi tanítványt csináltak.
A János-evangélium különböző verseiben talált nyelvtani hibák
alátámasztják ezt a változtatást. Azt gondolják, a kialakuló egyház
ezt azért tette, mert nem tudtak hitelesnek elfogadni egy
evangéliumot, amelyet egy nő írt. És az egyház nemcsak Mária
Magdolna kiemelkedő szerepét hallgatta el, általában semmilyen
szerepet nem engedett a nőknek az egyházban. Tagadta a nők
történelmi szerepét a judaizmusban.
Jézus hagyta érvényesülni a nőket
Annak ellenére, hogy a nőknek történelmileg ugyanaz volt a
helyzetük, mint a teheneknek, a Biblia följegyezte, hogy egyszer
egy nő uralkodott a régi Izraelben: "Akkoriban Deborah, egy
prófétanő, Lappidoth felesége vezette Izraelt." (Bírák 4:4) A
Biblia erényesnek nevezi a prostituált Ráhábot, mert szállást adott
a kémeknek, és más irányba küldte el őket (Jakab 2:25). Deborah
mellett a Biblia elismert más prófétanőket is, mint Fülöp négy
lánya, Mária (Áron nővére), és Mária (Isten anyja), akiről ezt
mondja a Biblia: "Ezentúl minden nő és minden nemzedék áldottnak
nevez engem.” (Lukács 1:48) A Biblia arról is beszámol,
hogy sok nő misszionárius, sőt vértanú lett a keresztény ügyért.
Míg akkoriban a nőket általában alantas sorban tartották, látjuk,
hogy Jézus nem törődött a nőkre vonatkozó szociális normákkal. Egy
esetben a tanítványok csodálkoznak, hogy Jézus egy nővel beszél
– nem is akármilyen, hanem egy szamaritánus nővel. A
zsidóknak megtiltották, hogy társuljanak a szamaritánusokkal. A
férfiaknak megtiltották a nők érintését, mert sose tudhatták, nem
szegik-e meg a hagyományt, amely szerint a menstruáló nőt nem
szabad megérinteni (Lev. 15:19-24).
A szinoptikus evangéliumokkal (Máté, Lukács és Márk) szemben János evangéliumában a nők nagyobb szerepet játszanak. Márk evangéliumában csak 5 eset van, amikor nők beszélnek. Máté evangéliumában 9, Lukácsnál 11. De János evangéliuma 22 ilyen esetet jegyzett fel. A keresztény gnosztikusok persze olyan hagyományt őriztek, amely azzal kezdődött, hogy Jézus közösségében a nőknek ugyanazok voltak a feladataik, mint a férfiaknak. Ez azt mutatja, hogy ennek az evangéliumnak a szerzője, „a tanítvány, akit Jézus szeretett,” elnézőbb volt a nőkkel szemben. És van rá bizonyság, hogy a János-evangélium szerzője és „a tanítvány, akit Jézus szeretett,” Mária Magdolna volt.
A nők szerepe az orthodox kereszténységben
Ahogyan az orthodox egyház politikai ereje növekedett, úgy csökkent a nők szerepe az egyházban. Ezt közvetlenül Pál levelei és tanításai hatásának lehet tulajdonítani. Pál gyakran lép fel a nők ellen a leveleiben. Míg az úgynevezett „eretnekek” megengedték, hogy a nők papokként szolgáljanak, és egyenlő státuszt adott nekik, az orthodox egyház a pauliánus kereszténységet fogadta el, amely elvetette a nők szerepét. Pál azt tanította, a nők ítélőképessége túl gyenge ahhoz, hogy tanítsanak; csendben kell maradniuk a templomban; nem utasíthatnak egy férfit (1 Tim. 2:12-14).
Lényegében Pál azt
mondta, mivel a nőket másodszorra teremtették, és elsőként követtek
el bűnt, fogják be a szájukat. Pál követelte meg, hogy a nők
engedelmeskedjenek a férfiaknak (Eph. 5:22-23); a nők alacsonyabb
rendűek, mint a férfiak (1 Kor. 11:7); a nők „a
gyerekszülésen keresztül’ váltódnak meg (1 Tim. 2:15); és
bár Isten jónak mondta a házasság intézményét (Gen. 2:18), Pál
kijelentette, hogy nem jó (1 Kor. 7:8). Pál követelte, hogy a nők
fátylat viseljenek, ezzel is jelezzék másodlagos helyzetüket a
teremtés rendjében (1. Kor. 11:4-16). Pál talán azért ennyire
nő-ellenes, mert ő maga nem volt nős (a nőtlen zsidó férfiakat
átkozottnak tekintették, ő azonban „római
polgár” volt), vagy annyit harcolt a gnoszticizmus ellen,
hogy elvetette a nemek közötti egyenlőség keresztény gnosztikus
ideáját. Egyedül Pál a nyugati civilizáció nőgyűlöletének,
antiszemitizmusának és rabszolgatartásának a forrása.
János evangéliumát olyan valaki írta, aki szemtanúja volt az
eseményeknek (János 21:24). A szinoptikus evangéliumok szerzői ezt
nem állíthatják. De valamilyen oknál fogva a János-evangélium
szerzője névtelen akart maradni. Nyilvánvalóan rendkívül fontos
személy volt. Világos, hogy „a tanítványt, akit Jézus
szeretett,” Jézus jobban kedvelte, mint a többieket. Ma a
legtöbb Bibliakutató nem hiszi, hogy a János-evangéliumot János
apostol írta volna.
Feltételezik, hogy a szerző Jézus névtelen
tanítványa, akit
„szeretett.” Mint már
említettük, kényszerítő bizonyság van arra, hogy ez a szeretett
tanítvány Mária Magdolna volt. Sőt egyes tudósok azt hiszik, ő
lehetett az igazi alapítója annak, amit később johannita
közösségként ismertek. De Jézus halála után a közösség kialakuló
férfi vezetőségét egyszerűen zavarta, hogy egy nő volt az alapító.
Az elmélet szerint a János-evangéliumban „a szeretett
tanítványt” férfi tanítvánnyá alakították.
János evangéliumát kezdetben nem fogadták el az orthodox
tekintélyek. Legrégebbi ismert kommentárját a gnosztikus Heracleon
(AD 180) írta. A lyonsi Irenaeus (AD 202) cáfolta annak gnosztikus
magyarázatát. Sok kölcsönös kapcsolat van a János-evangéliumban
talált eszmék és az 1945-ben felfedezett korai keresztény
gnosztikus írások között, amelyek erősen azt mutatják, hogy a
János-evangélium gnosztikus evangélium volt.
Amikor az egyház megszerezte a politikai hatalmat, nemcsak a nőktől
tagadta meg jogos helyüket az egyházban, megtagadta Jézus emberi
mivoltát is, Istennek deklarálta őt. Most már végképpen lehetetlen
volt azt mondani, hogy Jézus valaha is megházasodott. Jézus
istenítése lehetetlenné tette, hogy az emberek olyanná váljanak,
mint ő, elérjék az egységet, a fiúi helyzetet, mint ő. Már nem
Jézus példájának követésével kellett elérni a megváltást, hanem az
imádatával.
Mária Magdolna
– a szeretett tanítvány
Az
orthodox nézet az, hogy Péter volt a tizenkét tanítvány vezetője,
és az egyház feje. De az 1945-ben felfedezett korai keresztény
írások más történetet mondanak el – Mária Magdolna volt a
szeretett tanítvány, akinek nagyobb tekintélye volt, mint Péternek.
A tények benne vannak a Bibliában. János 13:23-26 szerint a
szeretett tanítvány „Jézus keblén pihen,” míg
Péternek kérelmeznie kell, hogy a szeretett tanítvány feltegyen egy
kérdést Jézusnak, az ő nevében. A szeretett tanítvány bemehet a
főpap palotájába, Péter nem (János 18:15-16). A szeretett tanítvány
azonnal hisz Jézus feltámadásában, míg Péter és a többiek nem
értik, mi történik (János 20:2-10). A szeretett tanítvány az
egyetlen, aki fölismeri a feltámadott Krisztust, aki a partról szól
a halászhajóban ülő tanítványokhoz (János 21:7). Péter féltékenyen
kérdezi Jézust, mi lesz a szeretett tanítvány sorsa (21:20-23). A
most felfedezett írásokban még több, Péter és Mária közötti
viszályt jegyeztek fel.
Ezek az írások úgy ábrázolják Pétert, mint aki irigyli, hogy Mária
kinyilatkoztatásokat kapott a feltámadott Krisztustól. Tamás
evangéliumában pl. ezt mondja Péter: „Hagyjon el minket
Mária, mert a nők nem érdemesek arra, hogy éljenek.”
Fülöp evangéliuma a Jézus és Mária Magdolna közötti, kedvező
kapcsolatot szembeállítja Jézus és a többi tanítvány kapcsolatával.
Az Egyiptomiak evangéliumában és a Pistis Sophia-ban is találunk
hasonló példákat; Jézus jobban kedvelte Mária Magdolnát, mint
Pétert. Mondják azt is, hogy Péter nem ismerte el a nők tanításhoz
való jogát.
A Mária evangéliuma Jézus szeretett tanítványának nevezi Mária
Magdolnát, akinek több tudása volt, és magasabb tudást tanított,
mint a nyilvános, orthodox hagyomány.
A Tamás evangéliuma följegyzi, hogy Jézus egy nagyon érdekes
ígéretet tett Péternek. Megígérte neki, vezetni fogja Mária
Magdolnát, hogy „férfivé tegye, hogy ő is hozzátok,
férfiakhoz hasonló, élő szellem legyen. Mert minden nő be fog lépni
a mennyei királyságba, aki férfivé tette magát." Ezt a látszólag
furcsa megjegyzést csak a minden dolog egysége jézusi tanításának
fényében lehet megérteni, amelyet lépten-nyomon megtalálunk ezekben
az írásokban.
A Fülöp cselekedeteiben Jézus Mária Magdolna férfias jellemét
dicséri. Ezért bízza rá azt a feladatot, hogy csatlakozzon a
gyengébb Fülöphöz a térítő utazásán – de nem, mint nő.
Jézus azt mondja, „Mária, te változtasd meg a ruhádat és
a külső megjelenésedet; vess el mindent, ami kívülről nőre mutat."
Ez mutatja, hogy akkoriban a társadalom általában nem ismerte el a
nők jogait.
A Tamás evangéliuma, Mária evangéliuma és a Pistis Sophia úgy
mutatják be Pétert, mint aki tagadta, hogy Mária Magdolna közel
állt volna Jézushoz. Ezek az írások különleges helyzetet adnak
Máriának. A Fülöp evangéliumában és a Mária-evangéliumban ő az
egyetlen, akiről a tanítványok azt mondják, Jézus jobban szereti
őt, mint a többieket, és nagyobb meglátása van.
A Fülöp evangéliuma mondja: "És (a megváltó) társa Mária Magdolna.
De (Krisztus) jobban szerette őt, mint a többi tanítványt, és
(gyakran) csókolta (szájon). Ez sértette a többieket, (akik
kifejezték a nemtetszésüket). Megkérdezték tőle, "Miért szereted őt
jobban, mint minket?" A megváltó ezt felelte, "Miért nem szeretlek
titeket úgy, mint őt? Amikor egy vak és egy látó együtt vannak a
sötétségben, nem különböznek egymástól. Amikor eljön a fény, a látó
látni fogja, a vak sötétségben marad."
A Fülöp evangéliuma mondja: "Vannak, akik mindig az Úrral jártak:
Mária, az anyja, a nővére és Magdolna, akit a társának neveztek." A
nővérét, anyját és a társát egyaránt Máriának nevezték.
Forrás:www. near-death.com
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A kereszténységben ünnepelt Három-Királyok Pártiából Betlehembe köszönteni a "gyermeket, aki született nekünk" a Pártus Hercegben
Jézus híres kéztartása és a Köristen hit
Júdás, Jézus testvérének és egyik hűséges apostolának üzenete mind a mai napig aktuális
A kitalált Biblia